Gå til sidens hovedinnhold

Kreativ overflod på Island

Skal du fornye garderoben, så dra til Island. Finanskrisen har ført til en oppblomstring av spennende designbutikker.

HTML EMBED

Islands økonomiske krise er på langt nær over. Mange selskaper har gått overende, og hele kvartaler i hovedstaden Reykjavik står nå tomme og forfaller.
Men noen øyner mulighetene, ikke minst øyas unge klesdesignere.

Nye designere i Reykjavik

Deler av havneområder markedsfører unge, geskjeftige islendinger nå som «Fish Packing District», med tydelig henvisning til opprustingen av «Meat Packing District» på Manhattans vestside i New York.
Island er kjent for sin hang til design, og har fungert som prøvestein for en rekke internasjonale motehus og designere. Kolleksjonene deres er testet på landets unge og trendy befolkning, før man har tatt steget videre med masseproduksjon.
I hovedstadens mest kjente handlegate Laugavegur holdt lenge de astronomiske leieprisene mange lovende designere unna. Det har over natten endret seg, og gjort det mulig for dem å få prøvd seg.
– Finanskrisen har påvirket oss på en veldig god måte, hevder sågar Bara Holmgeirsdottir, innehaver av butikken Aftur Studio (Laugavegur 23). Hennes dristige design hadde ikke vært mulig å eksponere i denne gaten, inntil finanskrisen slo ned som en jordskjelv i oktober 2008.
– Ingen på Island har nå råd til å reise ut av landet, og må handle klær lokalt. Vi har faktisk doblet salget vårt siste året, sier Holmgeirsdottir.
Et annet eksempel på oppgangen er motehuset Nikita (Laugavegur 56), som har utviklet sitt eget varemerke innenfor streetwear, og nå utvider kraftig. Det ekspansive selskapet flyttet nylig inn i et lokale som egentlig skulle rives.

Bankenes fall - Reykjaviks velsignelse

Ikke langt unna ligger Fabelhaft, som så dagens lys for et halvt år siden siden.
– Før finanskrisen var det latterlig dyrt å etablere seg i Laugavegur. I dag kan du både etablere din egen merkevare og åpne butikk. Bankenes fall har vært en velsignelse for oss, sier medeier Dusa Olafsdottir.
Det er kanskje vanskeligere å få lån nå enn tidligere, men de unge som nå uteksamineres fra landets designskole er forberedt på å arbeide og få ting til å skje. Krisen har også virket designmessig disiplinerende. I tiden da bankene omtrent kastet penger etter gode ideer var motescenen nærmest fjollete og for noen få innvidde. I dag må man tenke bredere, og mer kommersielt. Designen blir slett ikke dårligere av den grunn, snarere tvert imot.
Utviklingen har ikke gått myndighetene upåaktet hen. Nylig ble motehuset Andersen & Lauth (Laugavegur 7 og 94) tildelt et millionstipend. Pengene skal ifølge selskapets kreative direktør Gunnar Hilmarsson bidra til å stimulere islandsk kreativitet, ikke minst gjennom det snart to år gamle Iceland Design Centre, der han også er styreformann.
Islandsk nye designgiv har også lokket utlendinger til øya. Israelskfødte Sruli Recht (Hólmaslod 4) har åpnet et 135 kvadratmeter stort studio i «fish packing district» . Her selger han sine helt spesielle kreasjoner, blant annet lommebøker i vågehvalskinn og store gensere som når ned til gulvet.
– Alle så på det som skjedde på Island som en katastrofe. For meg har det derimot vært en fantastisk mulighet. Når du ingenting har, hvorfor ikke satse alt? mener Recht.
Et sannhetsord som tydeligvis flere har tatt til seg på dagens Island.

Har du noen gode TIPS?

Reklame

Denne strømavtalen har vært klart billigst i hele 2021

Kommentarer til denne saken