Gå til sidens hovedinnhold

- Rimi og ICA kan forsvinne

Her er listen over hvilket selskap nordmenn er mest og minst fornøyd med.

BI NYDALEN (NA24): Flytog-kundene er de mest fornøyde, uansett bransje. Det viser undersøkelsen Norsk Kundebarometer 2013 som ble kunngjort onsdag.

Selskapet oppnår en kundetilfredshetsscore på 84,2 poeng av maksimalt 100 oppnåelige kundetilfredshetspoeng.

Se hele listen i bunnen av saken!

Til sammenligning hadde Flytoget 85,5 poeng i 2012. Dette var den høyeste scoren som noensinne er målt.

Det er fjerde gang selskapet vinner kundekåringen. Administrerende direktør Linda Bernander Silseth i Flytoget lover nå kake til alle ansatte.

- Vi gjør de vi sier vi skal gjøre. Vi setter kunden i fokus i forhold til det å alltid levere punktlige flytog. Du kan kaste ruteplanen, du vet at Flytoget går. Vi har klart å skape tillit og lojalitet hos kundene våre, sier hun til Nettavisen NA24.

- Hvis vi mishandler deg på en måte, en ledning faller ned, et signal går i stå, så garanterer vi at du kommer fram, sier Flytog-sjefen.

Subsidiesluk

Det er en skikkelig subsidiekonge som stikker av med seieren.

Da Flytoget ble bygget kom anleggskostnadene for Gardermobanen på vel ti milliarder kroner. Det aller meste av dette avskrev Stortinget, noe som betyr at skattebetalerne plukket opp regningen. Hadde ikke det blitt gjort ville selskapet aldri ha kunnet bli lønnsomt, da billettene hadde måttet bli så dyre at ingen ville tatt toget.

(Saken fortsetter under bildet.)

Over 5.000 norske husstander har gitt nesten 19.000 vurderinger av flere norske bedrifter om servicen de opplever i bedriftene de selv er kunde hos.

Bilmerket Toyota har tidligere regjert på toppen av listen, men de siste årene er det altså Flytoget tatt innersvingen.

Er du fornøyd med Flytoget? Si din mening i kommentarfeltet under!

Topp tre
I over 15 år har Handelshøyskolen BI gitt ut Norsk Kundebarometer som viser hvilke selskaper som har de mest fornøyde kundene i Norge.

Etter Flytoget kommer BMW og Skandiabanken. Spotify er det selskapet som har størst framgang. Selskapet tar en åttendeplass.

Snittet blant de ti beste bedriftene har økt de siste ti årene. I 2013 er gjennomsnittet økt til en score på 83. Også i bunnsjiktet er det tegn til bedring. Det er blitt mindre ille å være kunde hos disse bedriftene.

Dagbladet dårligst for 10 gang
Helt på bunn i årets undersøkelse finner vi Dagbladets papiravis med 54,5 poeng av 100 mulige.

Der har de ligget i ti år nå.

(Saken fortsetter under bildet.)

Dagbladets beste måling var i 2000 med 60 poeng. Bunnen ble nådd i 2010. Da hadde avisen 51 poeng.

- Rimi og ICA kan forsvinne
Prosjektleder Pål R. Silseth, Norsk Kundebarometer ved Handelshøyskolen BI, sier imidlertid at det nå kan nærme seg slutten for ICA Supermarked og Rimi, da årets måling er tidenes dårligste.

- De taper stadig penger og kundene er mer misfornøyde enn noensinne. De er på det nivået som Lidl var, og de forsvant etter tre år, sier Silseth til Nettavisen NA24.

- ICA og Rimi fortsetter nedturen som de har hatt de siste årene. De klarer ikke å stoppe det. Jeg tror ikke ICA Norge bli værende så lenge i Norge. Det må skje noen ting. Rimi ligger et hav bak for eksempel Rema 1000, som kunden faktisk setter pris på, fortsetter han.

DnB Kapitalforvaltning er på fjerde dårligste plass. Hurtigmat-makerne i McDonald's har også lenge ligget dårlig ann. Ellers er det Viasat og mange aktører i daglivarebransjene som stikker av med jumboplassene.

(Saken fortsetter under bildet.)

Her er topp 10-listen:

Her er bunnsjiktet:

Her finner du hele listen

Tror du Rimi og ICA forsvinner? Si din mening i kommentarfeltet under!

Reklame

Pørni slår alle rekorder - her ser du serien gratis

Kommentarer til denne saken