Gå til sidens hovedinnhold

Ringenes Herre-soldater flyktet

Digitale krigere ble utviklet for å tenke selv - og deres første tanke var å flykte. Peter Jackson og resten av Ringenes Herre-gjengen hadde problemer med å holde de dataanimerte soldatene på slagmarken.

Slaget om Pelennor Fields er den største og mest spektakulære kampscenen i Ringens Herre-trilogien.

Men filmskaperne støtte på en overraskende utfordring - hvordan de skulle stoppe de dataanimerte soldatene fra å desertere.

Autentiske og feige
Regissør Peter Jackson ville at de dataanimerte karakterene skulle være svært autentiske og umulig å skille fra de virkelige skuespillerne.

- Jeg vil ha slag som ingen tidligere har sett på lerretet. Jeg vil at hver enkelt soldat skal kjempe for seg selv - dere må finne på noe, skal Jackson ha sagt til sine assistenter.

Special effects designer Richard Taylor sier til Montreal Gazette at dette førte til at de skrev en "massiv" kode for slaget, for å gi flere enn 200 000 digitale soldater og 6 000 hester individualitet.

Flyktet fra slagmarken
Hver eneste av de digitaliserte soldatene vurderer omgivelsene rundt seg, og ser dem i forhold til et repertoar av militære handlingsmønstre. De bestemmer hvordan de skal bekjempe fienden, bruke terrenget til sin fordel og forholde seg til hindringer foran seg ved å bruke den intelligensen som hver enkelt har fått kodet inn.

Men forsøket på å sikre at soldatene handlet spontant, saboterte nesten hele slagmark-scenen.

- De første to årene var vårt største problem at soldatene flyktet fra kampene, sier Taylor.

- Vi klarte ikke å gjøre computerene deres dumme nok til ikke å desertere.

Så litt ekstra koding var nødvendig for at trilogiens filmatiske høydepunkt ble slik Jackson ville ha det.

Reklame

Her får du munnbind levert helt hjem