Gå til sidens hovedinnhold

Rot og kaos med postordre

- Det kan jo ikke være en seriøs bedrift som holder på slik. Det sier Kanutte Berg etter måneder med trøbbel med firmaet Prisfest.

Det hele begynner oktober 2006. Kanutte og Dagfinn Berg fra Sæbø på Sunnmøre mottar da postordrekatalogen Prisfest, og deres øyne faller raskt på et bestikksett firmaet tilbyr sine kunder.

Får feil varer
Julen er nær og Kanutte og Dagfinn bestemmer seg for å gi et slikt sett til datteren sin til jul, og i tillegg bestille et selv. Ordren fakses inn til Prisfest, de drøye 1000 kronene trekkes fra konto, og etter å ha purret litt på bestillingen hentes pakken på postkontoret. Men ikke alt er som det skal:

- Da vi pakket opp viste det seg at Prisfest hadde sendt oss to sett med kasseroller istedenfor. Vi ble meget overrasket og ikke så rent skuffet, men da vi snakket med firmaet sa de at vi bare skulle sende pakken i retur, og så skulle vi få tilbakebetalt pengene, forteller Kanutte.

Men tiden går uten at det dukker ikke opp noen penger fra Prisfest på kontoen til Kanutte og Dagfinn. Selv om de begge ringer til selskapet både støtt og stadig så ser det ikke ut til at bedriften akter å holde det de lovet. Til slutt virker det som selskapet rett og slett går i dvale. Telefonen deres er det ingen som tar lenger, og Kanutte og Dagfinn får heller ikke svar på e-postene de skriver.

Flere opplever rot
I Alta sitter Wenche Østlyngen og har så å si de samme problemene med firmaet Prisfest. Men i motsetning til Kanutte og Dagfinn som altså fikk feil varer, mottok aldri Wenche noen ting fra bedriften.

- Jeg bestilte blant annet noen refleksvester og en madrass, varer for nesten 1000 kroner til sammen. Men varene kom aldri, selv om Prisfest hadde trukket pengene for lenge siden. For meg virker det som hele firmaet er noen skikkelig kjeltringer, forteller Wenche.

For heller ikke Alta-væringen får noen særlig respons hos Prisfest, selv om hun kontakter dem opptil flere ganger. Og Wenche vet nå ikke hva mer hun kan gjøre for å få tilbake pengene sine.

Forbrukerrådet krystallklar
Jurist i Forbrukerrådet, Paal Bjønness, er krystallklar i sin omtale av hvordan Prisfest i dette tilfelle har behandlet kundene sine:

- Her har Prisfest tatt seg betalt for varer de ikke leverer, og kunden har jo åpenbart krav på kjøpesummen tilbake, også med renter på hele beløpet. I den grad dette firmaet ikke gjør dette, så bør de kontakte Forbrukerrådet for ytterligere bistand i saken.

Kaos hos Prisfest
Daglig leder i Prisfest heter i følge Brønnøysundregisteret Hege Aaserund Davidsen, men hun er ikke lett å få tak i. Til slutt forteller hun oss via sms at hun for tiden er sykemeldt, pluss at hun nylig har sagt opp sin stilling. Vi får beskjed om at det er styreleder Morten Sethereng som har tatt over ansvaret for den daglige driften i Prisfest, men heller ikke han kan gi oss et vettug svar på hvorfor det har vært slikt rot i bedriften det siste halve året.

- Nei, det kan jeg ikke svare deg på fordi daglig leder er syk og ikke er i stand til å prate med meg, så jeg har faktisk ikke fått noe godt svar på det, sier Sethereng på telefon fra Stavanger.

Sethereng vedgår at kundebehandlingen fra bedriften hans i det siste har vært totalt uakseptabel, og han sier han er oppriktig lei seg for det som har oppstått. Han forteller at en ny daglig leder forhåpentligvis snart er på plass, og at bedriften innstiller driften til alle problemene har blitt ordnet opp i og bedriften er under kontroll.

Både Kanutte Berg og Wenche Østlyngen har nå fått tilbake pengene de betalte til Prisfest.

Reklame

Pørni slår alle rekorder - her ser du serien gratis