(SIDE2): Å slutte å røyke er utfordrende for mange, men noe av det beste du kan gjøre for helsen din.

Været blir varmere og sommeren er i anmarsj – kanskje dette er det rette tidspunktet å bli kvitt uvanen en gang for alle?

WebMD har samlet noen tips som kan gjøre det lettere å stumpe røyken.

1. Vet hvorfor du vil slutte
«Fordi det er ikke er bra», er ikke nødvendigvis godt nok. For å bli motivert trenger du en sterkere, personlig grunn til å slutte. Kanskje det er for å beskytte familiemedlemmer fra passiv røyking. Kanskje du er redd for å få lungekreft. Velg en grunn som er sterk nok til å veie opp for trangen til å ta en røyk.

2. Ikke slutt «cold turkey»
Å bestemme seg for å slutte er det viktigste, men å kaste røykpakken og erklære at du har sluttet er ikke alltid så lurt. Undersøkelser viser at hele 95 prosent at de som slutter uten en plan ender opp med å feile. Nikotin er avhengighetsskapende, og hjernen din vil fortsatt ønske det. Legg derfor en slagplan først, så blir det lettere å gjennomføre.

3. Erstatt nikotinet
Mangelen på nikotin kan gjøre deg deprimert og irritabel, og lysten på «ett drag» kan føles overveldende. Nikotinplaster eller tyggis kan være med på å doble sjansene for å lykkes. Men vær obs på at det ikke bør brukes mens du fortsatt røyker.

4. Spør legen
Hvis du vil lette nikotinsuget og ikke bruke produkter som inneholder nikotin, kan du spørre legen om andre legemidler. Det finnes medisiner som kan dempe suget, eller gjøre det mindre tilfredsstillende hvis du tar en røyk.

5. Ikke gjør det alene
Fortell de rundt deg at du prøver å slutte. Støtte fra dem kan være avgjørende. Det finnes også rådgivere og støttegrupper, og denne type terapi hjelper deg å holde grunnene til å slutte klare. I kombinasjon med nikotinerstattere øker det sjansene for å lykkes.

6. Ikke stress
En vanlig grunn til at man røyker er fordi det er avslappende. Når du slutter må du derfor finne en annen måte å takle stress på. Å ta massasjetimer eller lære seg yoga kan være gode investeringer, og de første ukene bør du så langt det er mulig unngå situasjoner der det kan oppstå stress.

7. Styr unna triggerne
Røyking er en vane mange gjør i kombinasjon med andre aktiviteter, som for eksempel å drikke alkohol. Prøv å unngå situasjoner der røyk vanligvis er en del av bildet. Hvis kaffe er en trigger kan det hjelpe å drikke te i stedet. Hvis du vanligvis røyker etter måltider kan du finne en erstatning, som å pusse tennene eller tygge tyggegummi.

8. Rydd huset!
Kast alle askebegre og lightere du har liggende rundt. Vask klær, putetrekk og andre tekstiler som lukter røyk. Bruk luftfriskere og luft kraftig så du blir kvitt lukten. Du bør ikke kunne se eller lukte noe som minner deg om røyking.

9. Prøv og prøv
Å feile er vanlig, og mange røykere må prøve flere ganger før de blir kvittet uvanen for godt. Prøv å analysere grunner og følelser knyttet til at du feiler, og fortell deg selv hvorfor du vil slutte. Når du tar beslutningen om å slutte igjen, setter du en dato måneden etter.

10. Ut på tur
Fysisk aktivitet kan hjelpe på nikotinsuget og lette abstinensene. Når du vil ta en røyk tar du deg heller en joggetur. Dette kan også hjelpe deg å bli kvitt kiloene som ofte strømmer på når du slutter.

11. Spis frukt og grønt
Ikke prøv deg på å kombinere det å slutte med å slanke deg. Hvis du nekter deg selv for mye på en gang er det vanskeligere å holde igjen. Fokuser heller på å spise mer frukt og grønnsaker, som ifølge enkelte studier faktisk også kan bidra til at røyken smaker vondere. I tillegg får du i deg mye sunt.

12. Ha en belønning
I tillegg til at helsa di blir mye bedre er en fin effekt av røykeslutt at du sparer en del penger. Bruk litt av det på noe du ønsker deg når du har klart det.

13. Gjør det for helsen din
Umiddelbart etter at du kutter røyken vil det bedre helsen. Etter 20 minutter dempes blodtrykket og pulsen. Etter en dag reduseres nivået av karbonmonoksyd i blodet til normalt. Mellom to uker og tre måneder senere er risikoen for hjerteinfarkt redusert og lungene begynner å fungere bedre. På lengre sikt vil det minske risikoen for slag og forskjellige kreftformer.

Du kan også finne mer hjelp på Slutta.no eller ringe Røyketelefonen på telefonnummer 800 400 85.