Gå til sidens hovedinnhold

Slik reduserer du rynkene

Vi forteller deg enkle triks for å redusere rynkene.

(SIDE2): Få av oss vil ha rynker, og vil gjøre mye for å unngå å få disse fryktede linjene.

Vi forteller deg hva du bør gjøre og ikke gjøre, for å beholde huden ung og vakker.

Siste nytt fra Side2: Sjekk forsiden akkurat nå!

Sov på ryggen
Det Amerikanske Institutt for Deramtologi hevder at visse soveposisjoner kan føre til soverynker. Sover du på siden, øker du sjansen for å få rynker på kinnene. Sover du på magen kan du få rynker mellom brynene. For å reduserer rynkeformasjonen anbefales det derfor at man sover på ryggen.

Ikke mys
Mysing fører til en overbelastning på ansiktets muskler. Dette skaper på sikt rynker. Hold øynene vidåpne, og skaff deg briller om du trenger det. Vær også flink med å bruke solbriller, da disse beskytter den tynne huden rundt øynene, samt gjør at du ikke myser.

Tilfør AHA syrer
Disse naturlige fruktsyrene fjerner døde hudceller, og reduserer synligheten av fine linjer og rynker, spesielt rundt øynene. Nyere forskning viser at høye konsentrasjon av AHA hjelper til med å stimulerer kollagenproduksjonen.

Bytt ut kaffe med kakao
En studie utgitt i 2006 viste at cocoa inneholder høye nivåer av et stoff som beskytter huden mot solskader, forbedrer sirkulasjonen til hudcellene, påvirker fuktighetsnivået, og får huden både til å føles og se glattere ut.

Ikke vask for mye
Vann fra kranen stripper huden for olje og fuktighet. Olje og fuktighet i huden fungerer som beskyttere for huden. Vakser du for ofte, vil du derfor fjerne disse besytterne. Bruk også en rens sepsielt utviklet for ansiktet, og unngå vanlig såpe.

Vitamin C
Studier viser at C-vitamin kan øke collagen produksjonen, beskytte mot skadelige UVA-og UVB -stråler, korrigere pigmentproblemer og forbedre betent hud. Nøkkelen er derimot hvilken type C-vitamin du tar. Forskning viser at det er typen L-ascorbic syre som er det mest effektive rynkmiddelet.

Spis mer fisk
Laks, og andre ferskvannsfisker, er en super kilde til protein. Protein er en viktig byggesten for huden, og det er også en super kilde til viktige fettsyrer, som Omega-3. Essensielle fettsyrer gir huden næring og holder den ung og frisk. I tillegg hjelper den med å redusere rynker.

Les også: - Maten som gjør deg gammel

Spis mer soya
Studier viser at soya kan besytte og hele solens fotoaldringsskader. Blant annet er det bevist at soya-baserte suplement, kan forbedre hudens struktur og fashet etter bare seks måneder. Ingredienser med dette inkluderer vitaminer, fisk, protein, ekstrakter fra hvit te, grapefrø og tomat.

Les også: Tomat mot rynker

Huskeregler
Unngå sol, bruk solkrem, ikke røyk og bruk fuktighetskrem.

Er du fornøyd med Side2? Vi vil gjerne ha dine tilbakemeldinger. Klikk her!

(Kilde: AOL)

Reklame

Best i test: Maskinene som gjør frityrmaten sunn

Kommentarer til denne saken