Gå til sidens hovedinnhold

- Superbil sluker Saab

Vil sende bud i kveld.

Sjefen i den nederlandske sportsbilprodusenten Spyker bekrefter at de har intensjoner om å fremsette et nytt bud på Saab i løpet av torsdagen. Målet er å sende et bud over til Saabs eier General Motors innen klokken 23 norsk tid, melder Dow Jones Newswire.

Spyker-sjef Victor Muller vil ikke ut med detaljene for hvordan Spyker skal finansiere oppkjøpet. Han vet heller ikke om Spyker er eneste budgiver, men bekrefter at det har vært vanskelig å sette sammen budet.

Nå håper han at de får et raskt svar fra General Motors.

Tror ikke på bud
Sent onsdag kveld sa den nye konsernsjefen til General Motors, Ed Whitacre, at han ikke tror det kommer noe bud som kommer til å bli akseptert av selskapet hans. Dermed vil den amerikanske bilprodusenten starte prosessen med å legge ned det svenske bilmerket.

- Det er egentlig lett, frem med pengene og så skal dere få kjøpe det. Ingen har klart å vise oss noen penger, så vi befinner oss i en avviklingsfase, sier GMs konsernsjef Ed Whitacre ifølge den svenske avisen Dagens Industri.

Til Dow Jones Newswire sier imidlertid Spyker-sjefen Muller at han ikke var overrasket over uttalelsene fra Whitacre.

- Dette er en veldig komplisert sak, og vi jobber 24 timer i døgnet for å få laget et nytt bud i tide, sier Muller.

Et maraton
Historien om Saabs avslutning som GM-selskap har utviklet seg til å bli et maraton. Tidlig i fjor signaliserte den amerikanske bilprodusenten at de ønsket å skille ut Saab fra sin produktportefølje. En av de som var interessert i å ta over var den norske industridesigneren Bård Eker. Sammen med partnerne sine i Koenigsegg Group, var han lenge en av de mest seriøse arvtagerne av Saab.

Etter at Eker & Co. trakk seg ut, har det vært problemer for GM å stable på beina en ny seriøs budgiver. Nederlandske Spyker vil være en kontroversiell kjøper av Saab, hvis de tar over.

Tidligere har den kinesiske bilfabrikken BAIC kjøpt verktøy og bilteknikk for to av Saabs nåværende modeller, nemlig 9-3 og 9-5. Teknikken i disse bilene skal integreres i den kinesiske bilfabrikkens egne biler

Reklame

Denne strømavtalen har vært klart billigst i hele 2021

Kommentarer til denne saken