Toppsjefen i General Motors bekrefter at de ikke vil fortsette med Saab.
- Vi legger ned Saab, sier konsernsjef Edward Whitacre i General Motors ifølge Reuters. Det skriver den svenske næringslivsavisen di.se.
Avisen refererer til visekonsernsjef Bob Lutz som forteller at de budene som har kommet inn ikke er attraktive nok.
Lutz skal ha uttalt at ingen av de budene som har kommet inn har gitt et finansielt bedre resultat enn å legge ned den svenske bilprodusenten. Likevel åpner han for at det kan bli aktuelt å selge unna deler i løpet av prosessen der nedleggelse skal skje.
- Har trykket på knappen
- Vi har trykket på avviklingsknappen, og nå tenker vi å avvikle selskapet. Ellers risikerer vi å stå der igjen med alle kostnadene, sier Lutz til det svenske nyhetsbyrået TT.
Frykten er at det kan bli mye dyrere hvis dette drøyer.
- Om det kommer inn et skikkelig bra tilbud på veien så er det klart at vi tar det. Alt handler om at vi må få mer tilbake enn det koster oss å legge ned, sier Lutz.
Dette innebærer at den nye utgaven av modellen 9-5 kanskje aldri kommer på markedet.
- Den skal ikke bli en Buick. Ikke i USA, ikke i Kina og kanskje ikke noen andre steder heller. Det kan helt enkelt bli så sørgelig at den aldri ser dagens lys, til tross for at det er en fantastisk bil, sier Lutz til nyhetsbyrået.
Sportsbil ute
I forrige uke ble det kjent at den nederlandske sportsbilprodusenten Spyker jobbet iherdig med å sende inn et forbedret bud til Saab-eier General Motors. Selskapet har tidligere vist interesse for Saab, men har ikke klart å bli enige med GM. Ved å sukre budet håpet de å kunne friste den amerikanske bilkjempen.
- Vi jobbet 24/7 i tre uker, men transaksjonens kompleksitet kombinert med den stramme tidsfristen tillot rett og slett ikke at vi fikk gjennomført transaksjonen, sier Spykers toppsjef Victor Muller, ifølge Associated Press.
I tillegg til Spyker kom også mektige Bernard Ecclestone på banen. Den tidligere formel 1-sjefen og milliardæren står sammen med en gruppe investorer i Genii Capital. De har bygget sitt bud på forslaget til Koenigsegg som ga opp Saab på tampen av 2009.
Les mer: Formel 1-topp frir til Saab og - Superbil sluker Saab
Til tross for at budene var kommet inn valgte General Motors å starte prosessen med å forberede nedleggelse av selskapet.
Les mer: Saab-bøddelen er pekt ut
Siden 1989
General Motors kjøpte halvparten av aksjene og styrekontroll i Saab for 600 millioner dollar da selskapet delte seg fra lastebilprodusenten Scania i 1989.
I 2000 kjøpte GM opp resten for nye 125 millioner dollar.
Få igjen
Dette er tredje gang på ett år at GM har mislykkes i å selge en av sine merkevarer.
I september vraket bilkongen Roger Penske sine planer om å kjøpe merket Saturn, da han ikke klarte å finne noen som vil produsere bilene når GM slutter å produsere de i 2011.
I desember stanset GM salget av Opel til en gruppe ledet av den kanadiske bildelprodusenten Magna International. GM har kommet frem til at de ønsker å beholde Opel da de vurderer merket som strategisk viktig.
GM klarte imidlertid å få solgt unna Hummer til kinesiske Sichuan Tengzhong Heavy Industrial Machinery.
Ettersom Pontiac også legges ned står General Motors nå igjen kun med Chevrolet, Cadillac, Buick og GMC.