Gå til sidens hovedinnhold

Eier du en Saab?

Hva skjer med garantier og reservedeler dersom Saab går konkurs?

Gå til Nettavisen Motor

Svenske nettmedier har i det siste påpekt svenske Saab-eieres frykt for garantier og verdiløshet dersom Saab går konkurs.

Også i Norge begynner Saab-eierne å lure, som det finnes rundt 40.000 av i Norge.

- Vi har fått en del henvendelser fra Saab-eiere om hva som kommer til å skje dersom Saab går konkurs, sier kommunikasjonsrådgiver i NAF Nils Sødal til Nettavisen.

Sødal forteller at i Norge er det General Motors Norge (GM) som inngår avtalene mellom forhandler og importør.

- Uansett hva som skjer med Saab, så er det GM som holder garantiene i Norge. Skal garantien bli noe problem her i Norge, så må også GM gå konkurs, sier Sødal.

GM sliter økonomisk, noe som er typisk for det amerikanske markedet. - Bilmarkedet i USA har gjort det dårlig lenge, spesielt GM. De har blant annet ikke klart å følge med på utviklingen til mindre motorer og mer miljøvennlige biler, de fortsetter med sine store bensinslukere, sier Sødal.

Sødal påpeker at bilindustrien verden over står overfor store økonomiske problemer. - For eksempel går nå Toyota med underskudd - for første gang. Dette viser hvor alvorlig det er nå for bilbransjen.

Reservedeler
- Reservedeler kan bli et problem på sikt dersom Saab skulle gå konkurs, men det vil ta en stund før dette eventuelt blir et problem, sier Sødal.

Han påpeker også i dag har flere modeller felles bildeler, hvor for eksempel Saab har mange deler til felles med Opel.

Sødal legger til: - Dessuten har man jo reklamasjonsrett på feil og mangler uansett i løpet av de første fem årene.

Service og reparasjon skal også GM ta seg av.

Mindre verdt
Skulle Saab skulle gå konkurs, er det også en annen fare som lurer i bakgrunnen.

- Da vil annenhåndsverdien bli lavere, og folk vil nok se på Saab som mindre attraktiv, sier Sødal.

Sødal forteller også at han ikke tror at Saab vil gå konkurs med det første.

- Vi tror at enten vil den svenske staten gå inn og redde Saab, eller så kommer noen og kjøper dem opp, for eksempel en indisk eller kinesisk bilprodusent.

Det siste fra Nettavisen Motor:

Her slår de tilbake

Så mange stryker på teoriprøven

Minst - men sikrest

Mer om bil, MC og trafikk finner du i Nettavisen Motor

Kommentarer til denne saken