Gå til sidens hovedinnhold

Sabeltann plyndrer foreldrene

Disse to julekalenderne ser like ut, men Sabeltann-kalenderen koster 1202 prosent mer enn den andre.

(iBergen.no) Tradisjon tro skal det alltid en sjokoladekalender i hus før advendtstiden setter inn. De siste årene har utvalget av kalendere blitt mye bedre - og prisforskjellene deretter.

Men la oss holde oss til den enkleste sorten denne gangen. For du bør virkelig sjekke ut prisen før du lar guttungen få slenge kalenderen opp på disken.

1202 prosents prisforskjell
Kalenderne som tilsynelatende virker like er nemlig milevis fra å være like i pris. En av de som skor seg mest på dette er Kaptein Sabeltann og hans menn. De er kjent for røveri og plyndring, og de tar ikke julefri.

Sjekk bare her:

-En «vanlig» sjokoladerkalender med bilde av noen bamser koster 9,90,-

-En «vanlig» sjokoladekalender med bilde av Kaptein Sabeltann koster 119,-

Snakk om prisforskjell. Og hva tror du frister barna mest - en Sabeltann eller en bamse?

Hva mener du? kommenter i feltet under

Nå skal det legges til at Sabeltann-kalenderen også inneholder noen «Til og Fra»lapper. I tillegg kan du bruke kalenderen som et spill når lukene er åpnet.

Når det er sagt så kan du også klippe ut figurene på bamsekalenderen når alle lukene er åpnet...

Sabeltann vet ingenting
Kaptein Sabeltann selv, Terje Formoe, kjenner ikke så mye til kalenderen siden det er Egmont serieforelag som står for utgivelsen. Han ønsker derfor ikke å si så mye om saken, men er enig i at prisen må samsvare med hva produktet inneholder.

- Generelt ønsker vi skal stå for kvalitet og priser som er akseptable i forhold til den kvaliteten vi leverer, Formoe til iBergen.no og henviser videre til Egmont serieforlag.

Egmont mener prisen er riktig i forhold til merkevarenavn og det kalenderen inneholder

- Der er det veldig mange forskjellige faktorer i bildet. Kaptein Sabeltann er et eget brand, en egen figur som kun er i Norge. I tillegg er det spill og leker i kalenderen som er tilpasset barna, sier Janett Haukland, produktsjef i Egmont.

Prisen ikke for høy
Hun mener mange butikkjeder selger de billige og masseproduserte kalenderne med tap siden de har muligheten til det.

- Men synes du ikke prisen for kalenderen høy?
- Vi mener at prisen er midt på treet og står i forhold til verdien og det det koster å lage en slik kalender.

- Så prisen er ikke høy fordi en her snakker om Kaptein Sabeltann?
- Nei, svarer Haukland som legger til at risikoen til Egmont er at foreldre heller tar den billiger kalenderen fremfor Sabeltann.

TV 2 ikke bedre
Enda mer kynisk er kanskje TV 2. Deres julekalender med Olsenbanden jr. koster også 119 kroner for de 24 sjokoladebitene.

I tillegg ligger det et spørsmål bak hver luke. Svaret på dette spørsmålet kan du sende inn på SMS, betale 1 krone for meldingen, og bli med i treknigen av flotte premier! I de fleste hjem vil denne kalenderen dermed koste mer enn 119 kroner.

Egmont synes heller ikke denne kalenderen er kritikkverdig - til tross for at barn her kan tappe seg for penger ved å sende masse SMSer hver dag.

- Vi tar minstetakst for å være med på konkurransene våre. Vi har hatt denne typen kalendere i fire år og aldri fått noe annet enn positive reaksjoner. Barna har en høyere alder der de fleste allerede har mobiltelefon, sier Haukland.

Les flere nyheter på iBergen.no

Reklame

Nå: Vi selger ut Pondus-bøkene på lager fordi vi skal flytte

Kommentarer til denne saken