Gå til sidens hovedinnhold

Sannheten om 18 myter

Er konjakk god medisin? Er sjokolade bra på langtur? Trenger man ikke å tøye ut? Vi har sjekket 18 myter om mat og trening.

(SIDE2) : Det er ikke alltid like lett å følge med når det som var sunt i går ikke er sunt i dag.

Derfor fikk vi ernæringsfysiolog Camilla Andersen og vår egen treningsekspert Cornelis Elander til å bekrefte eller avlive en del myter omkring mat og trening.

Kanskje får du deg en overraskelse eller to.

«Du bør helst ikke spise etter kl 18 eller 20 om kvelden»

TJA

Det er helt i orden å spise om kvelden hvis du er sulten, men det er hovedsakelig på dagtid du bruker energi, og derfor også trenger energi. Selv om det er en myte at du legger på deg om du spiser etter et visst klokkeslett, så spis mest mat på dagtid. Du bruker som regel mest energi om dagen.

«Frukt bør spises før annen mat»

NEI

Det spiller ingen rolle hvilken rekkefølge du spiser maten din. Det blandes i magen uansett og fordøyes som det skal, der det skal.

«Konjakk er bra dersom du er forkjølet»

NEI

Et gammelt kjerringråd sier at du kan ta en slurk hvis du har vondt i halsen, men du burde heller drikke solbærtoddy og mye væske som for eksempel vann.

«Et glass vin om dagen er sunt»

TJA

Det er masse antioksidanter i rødvin, men det er også en rekke sykdommer knyttet til overdreven bruk av alkohol, så det gjelder å ha et moderat inntak. Flere forskere mener et glass rødvin om dagen er bra for helsen.

«Sukker er verre enn fett»

TJA

I disse tider er det populært å kutte karbohydrater og sukker, og det har tatt bort fokus på fettet. Mettet fett er fremdeles assosiert med åreforkalkninger og økt risiko for hjertesykdom, mens sukker heller gir deg et tannhelse- og kaloriproblem. Sukker gir ingen næring, og produkter med mye sukker er ofte produkter uten vitaminer og mineraler generelt. Sukker er også med på å trekke kalsium fra skjelettet. Du burde være like forsiktig med begge deler uten å være fanatisk. Da gjør du det beste både for helsen og vekten din.

«Fruktose er bedre enn vanlig sukker»

NEI

Kalorimessig er det ett fett, men fruktose tas saktere opp i blodet enn vanlig sukker og anses derfor som bedre for dem som har diabetes. Fruktose har større søthetsgrad enn vanlig sukker, så man trenger ikke like store mengder. Så om fruktose fører til at du bruker mindre, kan du selvsagt spare kalorier på det også.

«Lettbrus er sunnere enn vanlig brus»

JA

Skal du først drikke brus så er lettbrus et bedre alternativ. Uten å skulle kalle noen av dem sunne. Når det gjelder kunstige søtningsmidler skal man ikke ha et inntak over tre liter om dagen. Man er ikke sikre på langtidsvirkninger av kunstige søtningsmidler, men de stoffene som er godkjent i Norge har ikke vist seg å være farlige i moderate mengder. Det er syre i brus som ikke er bra for tennene, så noe hverdagsdrikk bør det ikke være Drikk vann i stedet for.

«Naturlige grønnsaker er bedre enn vitamintilskudd»

JA

Det er mange stoffer i frukt og grønnsaker som samarbeider om de gode effektene. Alle disse stoffene finner du ikke i et vitamintilskudd.

«Lett er det samme som magert»

NEI

Et lettprodukt inneholder 30 prosent færre kalorier enn det vanlige produktet. Det vil si at fettrike matvarer som reduseres med 30 prosent av kaloriene fremdeles kan være både fettrike og kaloririke. Se opp for reklame om lite fett. Det kan bety at det er mye sukker i produktet i stedet for. Det totale kaloriinnholdet er ofte lettere å bruke for å vurdere om det er et lettere alternativ, sammenlignet med noe annet.

«Du skal helst drikke vann under trening»

JA

Man mister mye væske og energi under trening. Vann er den beste påfylling. Noen sportsdrikker kan være bra fordi de tilfører mineraler og vitaminer, men de inneholder ofte mye sukker.

«Sjokolade er bra energi på langtur»

NEI

Sjokolade og andre sukkerrike produkter gir rask energi, men det varer ikke så lenge. Det er derfor bedre med energibarer, proteinbarer og bananer.

«Du trenger ikke å tøye ut»

TJA

Det er viktig å tøye ut musklene, men de som løfter vekter får ofte en del av tøyningen og strekken gjennom øvelsene. Er målet å komme i form og bli myk og smidig er uttøying kjempe viktig, men løfter man vekter for å bygge muskelmasse er det som sagt litt annerledes, det er slik denne myten har oppstått tror jeg.

«Man blir tynnere av å trene på tom mage om morgenen»

TJA

For at konsentrasjonen skal være på topp er det lurt å ha spist eller drukket noe før man setter i gang med aktiviteter, men kroppen forbrenner først karbohydrater, så fett og tilslutt proteiner. Hvis man da fyller opp kroppen med karbohydrater før man begynner fettforbrenningen vil man bare trene bort karbohydratene og lite eller ingenting av det lagrede fettet. Ønsker man å brenne bort det allerede lagrede fettet er kroppen nødt til å «være tom for» karbohydrater når man begynner. Dette temaet er omdiskutert og de fleste personlige trenere har ulike meninger om dette.

«Jenter får store muskler av styrketrening»

NEI

Ved å trene styrketrening kan jenter oppnå bedre forbrenning, holdning og styrke uten å få store muskler. Generelt er det nesten umulig å få store muskler for jenter, på grunn av lavt testosteronnivå. Det skal mye til å bygge store muskler for jenter, og dette er ikke noe man trenger å tenke på.

«Trening med lette vekter gir lange og slanke muskler»

JA

Lette vekter med mange repetisjoner gir lengre og mindre «pumpete» muskler enn man oppnår ved å løfte tyngre vekter.

«Jo mer jeg svetter, dess bedre har jeg trent»

TJA

Alle mennesker svetter i ulike mengder, men som oftest er det et godt tegn på at forbrenningsmotorene er i gang. Men man kan ikke bare måle dette ut fra mengden av svetting. Den enkeltes forbrenning er også forskjellig.

«Kondisjonstrening er kun effektivt dersom jeg er utslitt etter treningen»

JA

Dette stemmer! Man bør være rimelig utslitt for å bedre kondisjonen. Men all trening er bedre enn ingen trening.

«Sit-ups forbrenner fettet på magen»

NEI

Du kan dessverre ikke punktforbrenne fett. Derfor trenger du ikke slite deg gjennom 100 sit-ups for å prøve å få bort fettet på magen. Fettet må forbrennes bort med kondisjonstrening før du kan få vaskebrett.

Reklame

Dette påskeegget er nesten for godt til å være sant

Kommentarer til denne saken