SAS melder nå at ytterligere strukturelle tiltak kommer til å bli aktuelle for å sikre langsiktig lønnsomhet og konkurransekraft.
- Et omfattende analysearbeid av SAS-konsernets markeder, trafikkstrømmer og konkurransesituasjon pågår for tiden med mål om å fastsette krav på effektiv flydrift for konsernets ulike trafikkstrømmer samt flyselskapenes framtidige roller i konsernets trafikksystem, heter det.
Blant annet må utnyttelsen av flyene og besetninger øke vesentlig for å nå de nivåer som konkurrentene har, skriver selskapet.
Det finnes et potensial for økt effektivitet innenfor samtlige av konsernets lyselskaper, men Scandinavian Airlines er det lyselskapet i konsernet med størst behov for ytterligere strukturelle tiltak for å oppnå en effektiv flydrift.
Lindegaard vil at reduksjonen av enhetskostnadene i Scandinavian Airlines skal være op 25 til 40 prosent utover de allerede igangsatte tiltakene. Også Braathens og Widerøe behøver å senke sine kostnadsnivåer, men i en mindre utstrekning. Spanair
og Air Botnia oppfyller på de fleste områdene i dag konsernets krav til en effektiv flydrift på de trafikkstrømmene de opererer, skriver SAS-ledelsen.
En beslutning om nye tiltak vil bli tatt allerede i midten av april.
