(SIDE2): «Gliding» er treningsformen for deg med dårlig tid, men som forventer resultater likevel.

Dårlig tid er den fremste årsaken til at folk ikke trener, ifølge treningskjeden SATS. Derfor har de valgt å satse på enda flere timer som kun har varighet i 30 minutter. Denne gangen er det «Gliding» du skal trene for å komme i form på bare 30 minutter.

Kort og effektivt
- Korte, men effektive og morsomme treningsøkter er løsningen, sier Anders Hall Grøterud i SATS. Han mener den nye timen er en ideell måte å slå i hjel tid på.

- Når du har tre kvarter mellom jobb og kino, eller en halvtime i lunsjen er SatsGliding en ideell måte å slå i hjel tid på. 30 minutter på alle fire gir både en morsom avveksling, så vel som effektiv trening av den viktige hverdagsmuskulaturen, mener Grøterud. det er tidsklemma som har vært i fokus når kjeden utviklet den effektive treningen som består av to «disker» laget av nylon som du skal skli rundt på gulvet med, enten ved at du tråkker på diskene eller ved at du har hendene på dem.

Siste nytt fra Side2: Sjekk forsiden akkurat nå!

Diskene gjør kroppen ustabil, og utfordrer hverdagsmuskulaturen i mage og rygg, den såkalte kjernemuskulaturen. En godt trent kjernemuskulatur legger til rette for en aktiv hverdag og forebygger skader.

- Vi ønsker å hjelpe flere til å trene regelmessig. Det er derfor blitt viktig å tilby trening som er raskt unnagjort, men som samtidig har god treningseffekt både fysisk og mentalt, sier Grøterud.

Vi bestemte oss for å teste en time og selv om vi ikke ble så svette så ble vi desto stølere. På SATS på ILA geleidet instruktør Brita Støve oss gjennomen halvtime effektiv trening midt i arbeidstiden.

- Nå kan vi late som vi går på skøyter, sier hun. Vi svinger armen bak ryggen og beveger hvert bein fra side til side på de glatte diskene. Jeg merker at lårmusklene jobber på fullgir og at melkesyren kommer fortere enn jeg hadde ventet.

Full fokus
- Når vi trår på diskene blir dere mer bevisste bevegelsen vi gjør og fokuserer hundre prosent på å stabilisere musklene, sier Brita. Vi gjør knebøy, utfall, sit-ups, armhevninger og andre bevegelser som plutselig blir tunge fordi underlaget er glatt.

Selve treningsformen kommer fra USA hvor de bruker diskene på en litt annen måte.

- SATS har gjort dette til sin egen time som skal passe for alle. Det er en gul time og vanskelighetsgraden skal være slik at alle kan være med. men hvis man trenger mer utfordring er det bare å si fra til instruktøren, sier Brita. Det fins nemlig øvelser for enhver smak. I USA blir diskene brukt mer i dans, mens SATS har gått for en klassisk time hvor de fleste kan kjenne igjen øvelsene, selv om de blir mer effektive med disker. Du trener utside og innside lår, rumpa, ryggen, magen og armene. Så omtrent hele kroppen! Vi kjente det mest i lårene!

Timen startet i mars og nå er den allerede populær på flere sentre.

- Jeg har både eldre menn og unge jenter på gliding-timene, hevder Brita.

DETTE SYNS VI: Timer med kort varighet er topp! For dem som vil trene lenger er det bare å følge opp med studiotrening eller kombinere med en kondistime. SatsGliding høres og ser litt mer spennende ut enn det er, men her er nok mulighetene mange dersom SATS utvider tilbudet med bruk av disker i andre timer også.

De vanlige styrkeøvelsene kunne lett vært byttet ut med noen litt spenstigere og vi syns det hadde vært mye morsommere å få bruke disse i en mer dansebasert time. Likevel har vi tro på at dette er en time som er effektiv og perfekt for de som vil trene optimalt på kortest mulig tid. Kjernemuskulaturen er viktig i hverdagen og her får du trent den på en skånsom måte uten å slite deg helt ut. Om du liker å svette skikkelig på en time er ikke dette noe for deg. I tilfelle bør du kombinere den med en joggetur, eller en kondistime. Dette er nok en time vi vil gå på igjen, men den kunne vært gjort litt mer spennende! Treningsmessig var timen meget bra og du kjenner godt at øvelsene tar mer enn vanlig.

Er du fornøyd med Side2? Vi vil gjerne ha dine tilbakemeldinger. Klikk her!

LES MER OM HELSE, TRENING OG VELVÆRE HER