For 100 millioner kroner kjøpte TVNorges amerikanske eiere, SBS Broadcasting, Radio 1 Norge AS av Norsk Aller og Clear Channel.
Aller-gruppen har lenge villet bli kvitt Radio 1, og mange aktører har vært på banen. Men amerikanerne trakk det lengste strået. Med aksjemajoriteten i TVNorge og Radio 1 er de i ferd med å bli en betydelig medieaktør både her i landet og i Skandinavia generelt. For selskapet eier og har kontroll i en rekke radio- og TV-kanaler både i Danmark, Sverige og Norge. Nå vil de øke samarbeidet mellom kanalene på tvers av landegrensene, slik de blant annet har gjort ved å produsere en skandinavisk versjon av "Temptation Island".
- Vi blir den første kommersielle aktøren i det norske markedet som, gjennom eierkontroll av TVNorge og Radio 1, gjør det mulig å etablere et tett samarbeid mellom ledende kommersielle radio- og TV-virksomheter, sier Senior Vice President Eric Hansen i SBS Broadcasting til Aftenposten.
- Dette opplever vi som ganske udramatisk. SBS er en organisasjon som har bred erfaring fra etermediet. Det opplever vi som en stor fordel, sier klubbleder Marius Kopperud i Radio 1 Oslo til Aftenposten.
- Vi vil ha flere lyttere. Vi vil ha bedre programmer. Da er det viktig med den synergieffekten det gir å eie både en radio- og TV-kanal. Et eksempel på en slik syn-ergieffekt er i Sverige, der programlederen for Big Brother i vår "Kanal 5" lager morgenradio i vår radiokanal "City Radio". Man trenger nesten et annet elektronisk medium for å gjøre radiokanalen mer synlig, sier Eric Hansen.
