Gå til sidens hovedinnhold

Schibsted som ventet

Schibsted leverte resultater som ventet i siste kvartal

Mediekonsernet Schibsted fikk et resultat før skatt på 88 millioner kroner i første kvartal, mens analytikerestimatene til TDN Finans lå på 89 millioner kroner.



Driftsresultat før goodwill og andre inntekter og kostnader økte fra 129 millioner kroner i første kvartal 2002 til 178 millioner kroner i første kvartal 2003.



Driftsinntektene til mediekonsernet ble på 2,029 milliarder kroner i første kvartal, mot ventet 2,010 milliarder kroner. Omsetningen i kvartal var 40 millioner kroner høyere enn i forhold til samme periode i 2002.



- Fremgangen kan i stor grad tilskrives de økte inntektene, lavere kostnadsnivå etablert i avisene samt positive resultater fra Estland og multimediavirksomheten, heter det i meldingen fra selskapet.



Selskapet melder om at annonsemarkedet er fortsatt trådt i Norge og Sverige. Schibsted ser vekst i nettannonsering, mens det er fortsatt vanskelig i rubrikkannosemarkedet.



- I annonsemarkedet er det primært rubrikkannonser som har den største tilbakegangen og det er ingen tegn til en snarlig bedring. Både TV, Internett og detaljist- og merkevareannonsering i avis har positiv utvikling. Tabloidavisene forventes å opprettholde sine klare lederposisjoner i løssalgsmarkedet i henholdsvis Norge og Sverige. Svenska Dagbladet møter gode opplagstall fra 2002 og det vil trolig ikke bli vekst i opplaget i 2003. Til tross for dette forventes Svenska Dagbladet å forbedre resultatet kraftig, og vil være godt posisjonert for en oppgang i annonsemarkedene, skriver Schibsted i meldingen.

Reklame

Kurs: Slik handler du Bitcoin