Gå til sidens hovedinnhold

- Levde med skrekken på kroppen

Side2 møtte Martin Scorsese. Han vet et og annet om å føle på frykten.

BERLIN (SIDE2:) Å snakke med Martin Scorsese er som å sitte i en filmhistorieklasse. Det er lett å forstå hvorfor Leonardo DiCaprio var ytterst nervøs da han spurte om han ikke ville regissere «Aviator» med ham, eller hvorfor Mark Ruffalo refererer til ham som maestro.

Side2 møtte også Dicaprio i Berlin:
Les om det her

Lag på lag av sinnet
I Berlin kom de alle tre med «Shutter Island», en lag på lag-historie om en mystisk forsvinning på et avlukket sinnsykehus.

Det er en film der tilstanden av paranoia er veldig fremtredende på mange plan, også fordi den foregår på begynnelsen av den kalde krigen. En tid der alle var reelt redde for at atombomben skulle sprenge når som helst.

- Jeg var 10 år i 1952, jeg opplevde den kalde krigen som veldig reell. Vi gikk på skolen og trodde at vi kunne bli tatt av dage når som helst. Jeg levde med skrekken på kroppen. Nonnerektoren på skolen var som Meryl Streep i «Doubt». Jeg husker det kom over høytalerne en dag mens vi satt i klasserommet; «Gå i dekning». Da skulle vi sette oss under pultene. Jeg var overbevist at nå skjer det. Men det var en prøve, flirer han til Side2.

Mer fra Side2.no: Besøk forsiden

Det er slike fornemmelser og ofte stil Scorsese ønsker at hans skuespillere skal formidle, så han forer dem med gamle filmer han omtrent er den eneste som husker.

Artittelen fortsetter under traileren.

HTML EMBED
video_embed(12988,1);

Den låten fra 1978..
Scorsese har elefanthukommelse. Han synes å huske alt, i alle fall som har med film og musikk å gjøre. Han sier saker som «så kom jeg på den låten jeg hadde hørt i 1978, den kan passe til den scenen, tenkte jeg».

Du merker hans vågale musikksans med en gang i «Shutter Island». Musikktemaet er nesten som en rollefigur i seg selv. Og ser du listen over alle hans filmer så vil du se flere musikkfilmer, deriblant «Shine A Light», den store konsertfilmen med Rolling Stones.

Martin Scorsese har jobbet med flere store skuespillere som Robert De Niro. Det var mot De Niro at Leonardo DiCaprio fikk sitt gjennombrudd i «This Boy’s Life». Og med Scorseses sans for å huske gode talenter, så er det sannsynlig å tro at han hadde et øye på DiCaprio, som han nå har laget fire filmer sammen med.

Uhyre detaljerte manus
- Vi kommer jo fra veldig forskjellige generasjoner, men vi har et godt kameratskap, smiler 67-åringen. Han ble fascinert av «Shutter Island» fordi det innimellom alle sine skrekk- og thrillerelementer er en veldig sterk menneskelig historie.

- Marty og jeg har nok ganske lik smak. Også gir vi oss ikke på flatmark noen av oss, sier DiCaprio.

Når Martin Scorsese lager film, så er hver scene nøye gjennomtenkt, fra der blomstervasen står til hvilken kameralinse som brukes i det og det nærbildet. Ifølge Mark Ruffalo låser den store regissør seg inne på et hotellrom i en uke og banner og sverter over manuset til han er ferdig.

Følg Side2 på Facebook - klikk her!

Få mafiafilmer
Scorsese er nesten klistret til mafiafilmsjangeren.

- Det er jo underlig for jeg har jo bare laget tre, «Goodfellas», «Casino» og kanskje «The Departed», sier han. Noe mer mafia blir det ikke.

- Vel altså, innrømmer han. Jeg og Bob De Niro jobber med noe, men det er mer en «gamle menn titter tilbake»-historie. Ingen skyting!

Utfordret av von Trier
Dette skal faktisk være en historie han skal skape med Lars von Trier. Von Trier har vært i Berlin og ryktet er at han har «utfordret» Scorsese og De Niro til å ta opp den ikoniske «Taxi Driver» og lage en remake.

For noen år siden gjorde von Trier det samme med den danske regissøren Jørgen Lenth oppgaven å lage om igjen som store film «Det perfekte menneske» fem ganger i «De fem benspænd». Det vil si at Lenth fikk fem hindringer som von Trier la ut for ham i hvert forsøk.

Scorsese og De Niro ser ut til å ha humor og guts nok til å ville forsøke seg på dansken.

HTML EMBED
video_embed(12987,1);

Kommentarer til denne saken