Gå til sidens hovedinnhold

Se Bergens nye «Mona Lisa»

- Geiten har noe Mona Lisa-aktig over seg, sier festspillsjefen.

Lekre bilder og ny logo skal løfte Festspillene i Bergen ut i verden.

Helt siden Per Boye Hansen sa ja til stillingen som festspillsjef i 2004 har han jobbet med å utarbeide en ny profil som kan bidra til å gi Festspillene i Bergen et ry utenfor landets grenser.

- Besøk av utenlandske tilreisende utenom fagmiljøet er i dag marginalt, vi snakker om noen titalls, sa Boye Hansen da han lanserte den nye logoen i dag.

- Festspillene må i økende grad tiltrekke seg et tilreisende publikum også utenfor landets grenser. Vår målsetning er å øke dette besøket til rundt 3000 innen 2009, forklarte han.

Prislapp på en million

Med økonomisk støtte fra Per Grieg Foundation har Festspillene brukt rundt en million kroner i utformingen av den nye profilen. Reklame og markedsføringsselskapet Orangeriet har levert ny logo og visuell profil. Og it-selskapet Journal AS har utformet den nye nettsiden.

- Nordisk, impulser, samtid og rituell

- Fire føringer har vært grunnleggende i denne prosessen. Festspillene skal for det første være nordisk, og være et møtested for skapende og utøvende kunst i Norden og Baltikum, forklarer Boye Hansen.

- For det andre skal det gi impulser, det vil si være bidragsyter og ikke bare motta. Det skal føre en sterk dialog med vår egen samtid. Og det skal velge det rituelle fremfor det seremonielle, det vil si være en møteplass som forandrer, ikke feirer.

Med dette som utgangspunkt har Siren Sundland og firmaet Orangeriet skapt en enkel visuelle profil.

- I prosessen har vi sett på hvordan bildet av Festpillene så ut for 50 år siden og frem til i dag. Og så har vi sett på hvordan folks bilde av Festspillene bør være fremover, sa Sundland og beskriver det nye uttrykket som enkelt, naturlig, industrielt, tydelig og sterkt.

«Mona Lisa» og Peer Gynt

Sentralt i det visuelle uttrykket står bilder av fotograf Knut Egil Wang. Hovedbildet viser en geitebukk framfor en mann som «tar tyren ved hornene».

- Jeg synes det er et Mona Lisa-uttrykk i bukken. Den er mange ting på en gang, sier Boye Hansen og understreker det undrende uttrykket som fester blikket uansett hvor man plasserer seg foran bildet. Referanser til det nordiske og Peer Gynt er også til stede.

I Peer Gynts ånd har Boye Hansen tatt Festspillene med på en reise. I løpet av våren blir det jobbet opp mot alle de skandinaviske hovedstedene, samt ledende europeiske kulturbyer som Paris, Hamburg, London og Berlin.

- Hva har du å si til dem som frykter at Festspillene forandrer seg til det ugjenkjennelige?

- Vi tar med oss tradisjonene og vil videreføre dem. Men for å bevare må vi også forandre, mener Boye Hansen.

Reklame

Kun i dag: 30 % på alle varer hos Christiania Glasmagasin