Gå til sidens hovedinnhold

Se Citroëns første SUV

Så har også Citroën laget en SUV. Se video av årets nyhet fra Citroën.

Å lage en ny bil koster mye penger. Særlig gjelder det når en ikke har et passende utgangspunkt, grovt sagt en basis som tillater firehjulsdrift.

Derfor har Citroën, sammen med sin konsernbroder Peugeot, søkt hjelp, og den har de fått i Japan. C-Crosser skal nemlig bygges på Mitsubishi-fabrikken, og den er i svært nær slekt med japanernes nye Outlander.

Følgelig deler den enda flere gener med Peugeots kommende SUV, som skal hete 4007. Blant annet er firehjulsdriftssystemet helt likt. Mer om Peugeot 4007 kan du lese her.

Citroën i fronten
Om bilfabrikkene samarbeider over alle grenser, søker de likevel sin egen identitet. På C-Crosser finner vi den særlig i fronten, som deler linjer med andre nye modeller fra Citroen.

I likhet med sine søsken-SUV-er er C-Crosser en såkalt 5+2-seter. I det som normalt er bagasjerommet har den nemlig to enkle klappseter som gir grei plass til kortvokste. Det normale baksetet, eller seterad to om du vil, kan skyves noen centimeter i lengderetningen.

Når en SUV skal gi plass til sju, må den være relativt stor. Med vitale mål på 464 cm, 181 cm og 171 cm for lengde, bredde og høyde er C-Crosser langt større enn for eksempel en Toyota RAV4. Total lastekapasitet med alle seter nede er solide 1686 liter.

Ved siden av oppfinnsomme seteløsninger henter dagens nye SUV-er også andre gode ideer fra de mer tradisjonelle sjuseterne. C-Crosser har for eksempel hele 22 oppbevaringsrom spredt rundt i bilen. Ett av disse har kjøling, slik at sjåfør og passasjerer kan nyte kald drikke.

Sterk diesel
Motoren er foreløpig det viktigste som skiller de to ”franske” SUV-ene fra det japanske utgangspunktet. Mens Outlander har en toliters dieselmotor på 140 hk (for øvrig kjøpt fra VW), får C-Crosser og 4007 en 2,2-liters dieselmotor med 160 hk og 380 Nm dreiemoment. De to franskmennene blir dermed dyrere enn Outlander.

Motoren skal ifølge fabrikkens tall greie å sende bilen fra 0 til 100 km/t på 9,9 sekunder, og toppfarta er 200 km/t. Forbruket etter EU-normen er oppgitt til 0,73 l/mil.

Citroën C-Crosser kommer på markedet til sommeren.

Les mer om bil og trafikk i Bilmagasinet

Reklame

Pondus-boka har vært utsolgt i 14 år: Nå er den endelig på lager igjen