Seadrill bekrefter nå at brannen om bord på den oppjekkbare riggen «West Altas» nå skal være slukket.

NA24 - din næringslivsavis

- Hele brannen skal være slukket. Det vi har fått beskjed om er at operatøren lykkes cirka klokken ti på fire lokal tid å slukke brannen, sier kommunikasjonsdirektør Hilde Waaler i Seadrill til NA24.

Slukkingen skjedde ved at det ble pumpet inn tungt slam i brønnen der lekkasjen oppsto, og dermed fikk de tettet lekkasjen. Det igjen har medført at brannen på både riggen «West Atlas» og oljeplattformen Montara er slukket. Det var søndag at det ble kjent at det var brutt ut brann på både Seadrills rigg «West Atlas» og Montara-plattformen. Riggen var på oppdrag for det thailandske oljeselskapet PTTEP og befinner seg i Timorhavet 690 kilometer utenfor Darwin i Australia. Seadrill opplyste at det kunne ta tid før brannen ble slukket.

Les mer: - Det kan ta tid

- Lekkasjen er tettet
Brannen oppsto etter at en gasslekkasje fra en brønn ved Montara-feltet utenfor Australia spredte seg til riggen og en nærliggende plattform. Lekkasjen oppsto etter at en gassutblåsning på feltet skjedde 21. august i år.

Les mer: - Dette er høyst uvanlig

Waaler forteller at arbeidet med å tette lekkasjen har pågått i over ti uker. I tillegg til «West Atlas», så har riggen PTTEP hyret inn Seadrills «West Triton» for å hjelpe til med å tette lekkasjen. Denne riggen skal ikke være berørt av brannen.

- Vi ble bedt om å bistå for å stoppe lekkasjen og riggen «West Triton» har gjort flere forsøk, sier Waaler og viser til at de nå har lyktes.

Fullforsikret
Seadrill bekrefter at riggen er fullforsikret. Forsikringsbeløpet skal være på 200 millioner dollar, eller 1,15 milliarder kroner.

- Sånn som situasjonen er nå er det nå en ren forsikringssak, forteller Waaler og viser til at de må komme tilbake til de finansielle konsekvensene etter denne hendelsen.

Hun forteller at situasjonen har krevd ekstra innsats fra riggselskapets side.

- Dette har vært en utfordrende jobb. Det er klart det preger oss når en slik hendelse skjer, men er glad for å kunne bisto operatøren når dette har oppstått. Operatøren valgte denne måten fordi de mente at dette var den sikreste måten. sier Waaler.

Fortsatt vet ikke Seadrill hva som er årsaken til at brannen oppsto, men det vil starte arbeide med å finne dette.

- Dessverre er det altfor tidlig å si noe om. Det vet vi først når vi kan gå om bord på riggen for å se, sier Waaler til NA24.

Både «West Atlas» og «West Triton» hadde kontrakt ut oktober i år for PTTEP.

2544

Bygget i 2007
Montara-feltet ligger i Timor-sjøen og befinner seg 690 kilometer vest for Darwin utenfor Australia.

Riggen West Atlas ble bygget ved verftet Keppel FELS i Singapore og ble levert til Seadrill i september 2007. Kontraktsprisen på å få bygget riggen lå på 129 millioner dollar da riggen ble bestilt. I dagens valuta tilsvarer det rundt 740 millioner kroner.

I september 2006 sikret Seadrill en kontrakt for West Atlas verdt 96 millioner dollar i en fast periode på tolv måneder. Denne kontrakten ble senere forlenget med ni måneder der dagraten ble på 252.000 dollar. Dermed har riggen samlet hatt kontrakter for nærmere 165 millioner dollar eller nesten én milliard kroner.

Kontraktspartner for Seadrill var det australske oljeselskapet Coogee som i fjor ble kjøpt opp av PTTEP.