Gå til sidens hovedinnhold

Frisk med selleri

Hvis du inkluderer mer selleri i kosten, kan du unngå blant annet kreft, høyt blodtrykk og høyt kolesterol.

(YEYE:) Selleri inneholder C-vitamin og flere andre aktive sammensetninger som fremmer helsen, inkludert stoffer som hjelper til med å senke kolesterolnivået, og kumarin, som kan beskytte mot kreft.

Rik på C-vitamin
Selleri er en perfekt kilde til C-vitamin, et vitamin som hjelper på immunforsvaret.

Matvarer som inneholder C-vitaminer hjelper til med å redusere symptomer på forkjølelse. Ifølge the world's healthiest foods forebygger C-vitaminen også sykdommer som blant annet astma og slitasjegikt.

Forskning viser at inntak av frukt og grønnsaker som inneholder mye C-vitaminer har sammenheng med redusert risiko for å dø av all former for sykdommer, inkludert hjertesykdommer, slag og kreft.

Gode egenskaper
I tillegg til å være rik på C-vitamin er selleri en god kilde til kostfiber, kalium, folsyre, Mo molybden, mangan og vitamin B6.

Den er også en god kilde til kalsium, vitamin B1, vitamin B2, magnesium, vitamin A, fosfor og jern.

Sellerien inneholder omkring 35 milligram natrium per stilk, slik at de som er sensitive mot salt også kan nyte den, men de bør passe på hvor mye de får i seg når de følger med på det daglige inntaket av natrium.

Godt for blodtrykket
Det har lenge vært kjent blant kinesiske leger at sellerien er bra for å senke blodtrykket. Forskere i vesten har den siste tiden kanskje funnet ut hvorfor.

Selleri inneholder stoffer som kan hjelpe til med å få musklene rundt pulsårene til å slappe av, og dermed få årene til å utvide seg. Når det er mer plass på innsiden av årene, kan blodet strømme med lavere trykk.

I tillegg til å være en god hjelper for et lavere blodtrykk, er sellerien også en god kilde til kalium, kalsium og magnesium.

Gir bedre helse
Selleri inneholder stoffet kumarin, som hindrer ødeleggelse av cellene, og dermed minsker mutasjoner som øker muligheten for kreftceller.

Kumarin øker også aktiviteten til hvite blodlegemer, som hjelper immunforsvaret til å finne og ødelegge potensielle skadelige celler, inkludert kreftceller.

I tillegg er det påvist at sammensetningen i selleri hindrer svulster i å vokse.

Bra for mental helse
Ikke bare er sellerien bra for dietten, men den er også bra for den mentale helsen.

Forskere har funnet ut at sammensetningene kan bekjempe Alzheimer’s og andre degenerasjonssykdommer.

Et hvert bevis på at selleri kan forsinke utviklingen av hjerneskader kan flytte matvaren inn i gruppen av supermat, sammen med grønn paprika, kamille og andre grønne grønnsaker som inneholder lignende kjemikalier.

- Vi vet at et sunt kosthold kan redusere sjansene for demens. Denne forskningen styrker behovet for å ha et kosthold som er rikt på frukt og grønnsaker, sier Dr. Susanne Sorensen i Alzheimer’s Society til timesonline.co.uk.

Siste fra Yeye: Gå til forsiden her

Kommentarer til denne saken