Gå til sidens hovedinnhold

Ser mangel på LNG-skip fremover

Adm. direktør Tor Olav Trøim i Golar LNG mener at det fremover vil oppstå er stort gap mellom skipningskapasiteten i LNG-markedet og etterspørselen i spot- og kontraktsmarkedet

Det kom frem på en presentasjon han holdt i USA i forbindelse med Marine Money årlige shippingkonferanse.



Det er fremveksten av et større spotmarked for flytende naturgass, LNG, som skal drive opp veksten og ratene for LNG-rederne fremover. Ifølge Trøims plansjer, basert på tall fra PIRA Energy Group, vil mangelen på skip til å dekke opp spotetterspørselen allerede begynne å melde seg i år. Gapet forventes å bare øke frem til 2007, samtidig som en del av flåten etter hvert vil være knytet til spotmarkedet.



Det er det amerikanske markedet som blir den store driveren i dette spotmarkedet og i veksten i etterspørsel etter spottonnasje. Den amerikanske LNG-importen kan komme til å øke med 53 prosent årlige frem til 2008 ifølge Trøims tall.



Når det gjelder økonomien i LNG-skipene, viste Trøim en oversikt som viste at nye skip er nedbetalt i løpet av 10 år på en rate tilsvarende 70.000 dollar dagen, mens rater på 60.000 gir en nedbetalingstid på 12,8 år.



Golar har i dag seks LNG-skip og fire under bygging. Tre av disse er fortsatt uten kontrakter, men ifølge TradeWinds går det sterke rykter om at BG Group kan komme til å ta ytterligere et nybygg.



Golar jobber også med en kontrakt på ombygging av et skip som flytende mottaksterminal i Italia, i tillegg til mulige storordre i forbindelse med en LNG-terminal i Mexico i samarbeid med Marathon Oil.

Reklame

Pørni slår alle rekorder - her ser du serien