Gå til sidens hovedinnhold

Sexleketøy pirrer nordmenn

Stadig flere nordmenn fristes av erotiske leketøy. Kondomeriet opplevde en vekst på hele 18 prosent i 2006.

(SIDE2:) Vibratorer, sexy undertøy og vibrator-rens var blant Kondomeriets mest populære produkter i 2006. Disse produktene har bidratt til en økning av omsetningen på hele 18 prosent fra 39 millioner i 2005 til 47,5 millioner i 2006. Dermed fortsetter veksten som var på 11 prosent fra 2004 til 2005.

- Mye av veksten kan nok tilskrives at nordmenn nå er mer åpne omkring sexlivet. Det fører til at flere vil utvide horisonten og krydre sexlivet med tilbehør, sier seksualrådgiver i Kondomeriet, Kjersti Antonsen.

Kvinner vil ha små vibratorer
I motsetning til hva mange menn tror, ønsker ikke kvinnene de største vibratorene når de får velge selv. Kondomeriet opplever at menn som kjøper vibrator til kona eller kjæresten, ender opp med en av de store modellene. Når kvinnene handler er det imidlertid de mindre vibratorene som er mest populære.

- Det er ikke nødvendigvis størrelsen som teller for oss kvinner. Selv om ikke alle menn har oppdaget det ennå, kan en liten vibrator gjøre nytten. En liten vibrator kan også være mer delikat og sensuell, sier Antonsen.

Bling-bling trend
Vibratorer med bra finish og fine farger er i skuddet som aldri før. Har de i tillegg diamanter eller annen pynt, er det en sikker suksess. I tillegg skal vibratoren gjerne ha en fin farge som matcher fargene i motebildet.

- Nå som erotiske leketøy har fått større aksept og folk har et mer naturlig forhold til spennende sex, blir det også større fokus på design. Etterspørselen etter ekstra pynt og diamanter på vibratoren forteller oss at bling-bling trenden også har nådd markedet for erotisk leketøy, sier Antonsen.

Erotiske filmer frister
Etter at loven om salg av erotiske filmer ble endret i 2006, merker Kondomeriet en enorm etterspørsel etter filmer av det mer intime slaget. Kondomeriet tror stadig flere vil la seg forføre av sex på skjermen.

- Nordmenn har fått opp øynene for god sex på film, og de vil få et enda mer naturlig forhold til erotiske filmer nå som loven er endret, forklarer Antonsen.

Ikke alle vil kjøpe erotiske leketøy i butikk, og velger derfor å handle på nett. Ettersom nordmenn har blitt mer og mer fortrolig med å handle på nett, har også Kondomeriet opplevd vekst på sin internettbutikk.

I 2006 opplevde vi en omsetningsøkning på Internett på hele 50 prosent, forteller Antonsen. Kondomeriet forklarer veksten med en generelt større etterspørsel etter erotiske leketøy, nye kundegrupper og større sikkerhet ved handel på nett.

Bodø økte mest
Ser man på tallene fra de ulike byene, er det Bodø som har den største salgsøkningen, med 46 prosent. Etterfulgt av Bergen med 41 prosent:

Oslo + 19%
Bergen + 41%
Strømmen + 13%
Ski + 23%
Trondheim + 30%
Bodø + 46%
Tromsø + 18%
Sandnes (Stavanger) er + 22%

Reklame

Strømsjokk: Så mye billigere har fastpris vært i januar