Gå til sidens hovedinnhold

Slik får du tilbake sexlysten

- Nedsatt sexlyst er ofte et tegn på at noe er galt!

(SIDE2:) Vår undersøkelse blant Side2-leserne viser at 39 prosent menn og 76 prosent kvinner har opplevd å miste sexlysten over en lenger periode.

Mer fra Side2.no: Besøk forsiden

- Nedsatt sexlyst er ofte et tegn på at noe er galt i forholdet eller med dine prioriteringer i hverdagen. Det vil si at manglende sexlyst trenger ikke være det primære problemet, men mer et symptom på et annet problem. For eksempel kan det egentlige problemet være knyttet til partner, parforholdet mye stress og en ubalanse mellom jobben og privatlivet, sier samlivsterapeut Kate Elin Søyland ved Åpen Dialog.

Bakgrunn:
Derfor mister han sexlysten
Derfor mister hun sexlysten

Dette kan du gjøre
- Det er viktig å presise at alle forhold er ikke liv laga, dette gjelder også på det seksuelle planet. Men min erfaring som terapeut er at potensialet ofte er større enn de tror. Men det er en jobb å gjøre – og den kan ingen terapeut fikse alene, sier Søyland.

Her er hennes tips til hvordan du kan få tilbake sexlysten:

Dropp unnskyldningene - våg å ha en åpen dialog
- Ikke skyld på barna eller at du er sliten når du merker at det handler om noe annet. Det er ikke uvanlig at når man prøver å unngå å snakke om det ubehagelige og det igjen kan legge lokk på lysten, leken og lidenskapen.

Ta en legesjekk!
- Dersom manglende sexlyst vedvarer er det viktig å sjekke ut at kroppen fungerer som den skal. Er alt i orden ligger som regel nøkkelen på det mentale planet.

Normaliser det «unormale»
- Selv om dette er unormalt for deg og ditt forhold er det viktig at du/dere normaliserer situasjonen –ellers kan problemene eskalere. Tross alt vær glad du har en kropp som gir beskjed når noe er galt.

Paret besitter selv den viktigste informasjonen
- Hva er bra med sexlivet vårt? (NB! Uansett problemer vil det alltid være noe som fungerer) Hva er mindre bra? Hvorfor har det seksuelle samspillet låst seg? Husk sex er ikke et stand up- show, men et finstemt samspill mellom to personer. Mye av fasiten ligger i summen av hva dere svarer.

Fjern maset og den dårlige samvittigheten
- Unngå den klassiske fella – en maser – den andre dropper ut (sier nei, avviser eller kommer med unnskyldninger) Finn gode måter å takle unntakstilstanden på. Vær på lag og støtt hverandre.

Hva må til?
- Hva må til for at sexen skal bli bedre? Hvordan redusere stress, tretthet og kjedelige rutiner? Hva savner du i senga og i parforholdet –og livet ellers? Spørsmålene kan avdekke viktige behov som ikke er dekket og som dermed kan være medvirkende til at din penis nå streiker.

Kartlegg ditt tenningsmønster
- Hva får deg til å tenne seksuelt? Skriv ned smått og stort. Visuelt, verbalt etc.

Kartlegg hva som bremser din lyst og lidenskap
- Ta med smått og stort. Gjør konkrete tiltak for å redusere dine turn off.

Å vente på den rette følelsen
- Å takke nei til kos i sengehalmen blir begrunnet med «Er sliten – føler ikke for det», «Har ikke lyst.» Jo mer man stresser med følelsene jo verre blir det å lokke de positive lystfølelsene fram.

Er du fornøyd med din kropp og ditt liv?
- Hvordan du har det med deg selv og din partner virker inn på sexlivet også. Er du misfornøyd med slik du ser ut – får du ikke nytt sexen fullt ut. Noe må du godta, andre ting kan du forandre. Gjør det!

Slipp opp presset – avtal sexforbud
- Kan faktisk være en lettelse for begge parter. Når mangel på sex ikke lenger bare blir mas og krangler kan positive følelser få vokse fram. Kanskje kan forbudet også være litt pirrende? Bli enige om antall dager - sexfrie intervaller –og kos dere sammen.

Snakk om problemet på riktig måte
- For mye og for lite problemsnakk er like ille. Prøv dere fram eller snakk med en terapeut slik at krangler anklager og frustrasjon kan bli til gode samtaler som fører dere i riktig retning.

Dyrk din seksuelle side
- Nå er det tid for å gjenerobre den positive siden igjen! Dropp å tenke på den gode sexen dere hadde før – prøv heller noe nytt som er mulig ut fra dagens situasjon. Sex og erotikk er mye mer enn reisninger og orgasmer. Prøv sensitivitetstrening. Og flytt fokus til sunt med hudkontakt og fysisk velvære i stedet for å deppe over fravær av fantastisk sex og brusende følelser.

Kommentarer til denne saken