Gå til sidens hovedinnhold

5 overraskende triks som gjør at du husker bedre

Dette kan du gjøre for å redusere glemsomheten.

(SIDE2): De fleste kan nok kjenne seg igjen i at hukommelsen av og til kan svikte. Noen ganger husker man ikke hvor man har lagt bilnøklene, man går glipp av møter som man har glemt og andre ganger står det plutselig helt stille når man tenker på navn og personer.

Men det finnes flere tips og råd som kan hjelpe deg med å få en bedre hukommelse, ifølge den svenske avisen Expressen og magasinet Illustrert Vitenskap.

1) Si det høyt

Denne teknikken er like enkel som den er effektiv, hevder flere hukommelseseksperter. Om du for eksempel vil huske et bestemt tidspunkt til et møte eller hvor du legger bilnøklene dine, så skal si rett og slett si klokkeslettet eller stedet det handler om høyt til deg selv.

2) Knytt sammen hendene

Det kan høres rart ut, men det finnes faktisk forskning som antyder at det å stramme og knytte sammen nevene kan hjelpe deg med å huske bedre, skriver Illustrert Vitenskap.

Når du skal huske noe så skal du knytte sammen din høyre neve så hardt du bare kan, og når du vil huske denne informasjonen skal du i stedet knytte sammen din venstre neve.

Forskere mener at disse bevegelsene aktiverer regioner av hjernen som lagrer minner.

3) Hør på musikk og slipp deg løs på dansegulvet

Studier har vist at det å danse ofte har en positiv effekt på personer som lider av demens. Ifølge Illustrert Vitenskap skal dans til musikk med sterke rytmer, slik som for eksempel salsa og reggae, være de sjangrene som er best for å trene minnet.

4) Sov!

Det å ta seg en liten lur etter en forelesning eller et viktig møte kan faktisk være en smart idé. Det antyder i alle fall en studie fra University of Notre Dame i USA som hevder at det er lettere å huske ny kunnskap hvis man sovner kort tid etter at man har lært noe nytt. En av årsakene til dette tipset er at den nye kunnskapen da ikke vil bli forstyrret av andre inntrykk.

5) Spis riktig

At et sunt og variert kosthold er viktig for en sunn helse er nok noe de fleste er klar over, men smarte matvaner kan også være fordelsaktig for hukommelsen.

Forskere trekker frem Middelhavskosthold som et bra matvalg for å forbedre minnet ditt da studier viser at dette kostholdet reduserer sjansen for å få problemer med glemsomhet.

Middelhavskosthold har fokus på å øke inntaket av grønnsaker, nøtter, kylling og fisk, samt redusere inntaket av rødt kjøtt og meieriprodukter.

Kommentarer til denne saken