Gå til sidens hovedinnhold

Coop og Kiwi: Disse julevarene har vi priset ned

- Vi skal kjempe til kirkeklokken ringer på julaften, sier Kristine Aakvaag Arvin i Kiwi.

Til tross for at ekspertene spådde det motsatte, er julepriskrigen i full gang i dagligvarebutikkene.

Sjekker konkurrentenes priser flere ganger daglig

- Vi har lovet kundene våre å være billigst, og våre viktigste konkurrenter er Rema 1000 og COOP Extra. Vi presser prisene hver dag. I tillegg har vi prisjegere ute i konkurrentenes butikker flere ganger om dagen, og hvis vi oppdager at de har satt ned en pris, selv om det kanskje bare er med 10 øre, så setter vi ned tilsvarende eller ytterligere, sier Kristine Aakvaag Arvin, kommunikasjonssjef i Kiwi.

Nettavisen skrev onsdag morgen om at Rema 1000 hadde satt ned prisen på en rekke julevarer. De solgte blant annet malt kanel til 80 øre pakken og grøtris til 5 kroner og 40 øre.

Dagen før hadde Kiwi kanel til 70 øre pakken og grøtris til 5 kroner og 40 øre, men nå er prisene satt ytterligere ned.

- Akkurat nå koster Geisha grøtris 4 kroner og 80 øre hos Kiwi. Som sagt, vi sjekker prisene fortløpende og i løpet av de siste dagene har det vært veldig mange prisendringer, sier Arvin.

Kiwi: - Vi skal ikke gi oss

Arvin forteller at de har satt ned prisene på veldig mange juleprodukter, deriblant kanel (60 øre), rødkål (4,10 kroner), surkål (3,90 kroner), helside lutefisk (36,90 kroner per kilo), lutefiskbacon (8,90 kroner for 250 gram), Fjordland risgrøt (8,90 kroner for 450 gram), grøtris (4,80 kroner), pepperkakedeig (14 kroner) og Dijon sennep (9,90 kroner).

Disse prisene gjelder i skrivende stund, men endres altså fortløpende.

- Alle julemiddagene med tilbehør og ellers alt man trenger til jul er presset ned i pris, sier Arvin.

- I fjor gikk jo priskrigen så langt at dere gikk med tap på enkelte varer. Hvorfor starter dere priskrigen på nytt?

- Vi er beinharde konkurrenter som kniver om de samme kundene, og vi har lovet kundene våre å være billigst. I fjor var enkelte priser helt ville, vi ga jo nærmest bort noen varer. Det er umulig å si hvordan prisene vil utvikle seg fremover, men vi skal i alle fall kjempe til kirkeklokkene ringer på julaften. Vi skal ikke gi oss, sier Arvin.

Se video fra Rema 1000. Én vare skiller seg ut her:

HTML EMBED
embedNAvideo("tKOIcik6jLl15CHfBbpoRA", false)

Coop: - Vi må følge umiddelbart

Coop følger konkurrentene i førjulstiden, og har priset ned typiske julevarer som pepperkaker, julebrus, kanel og surkål.

- Men vi er ikke i nærheten av de tilstandene vi hadde sist jul eller påske. Dette bildet endrer seg fra dag til dag, og det er markedet som avgjør hvilke produkter som vil bli priset ned og om de blir det, sier Harald Kristiansen, kommunikasjonssjef i Coop, til Nettavisen.

Coop har nylig gjennomført en undersøkelse der de spurte sine kunder om hva de syntes om fjorårets julepriskrig, og det viser seg at det ikke er alle som synes det er utelukkende positivt med så lave priser i førjulstiden. 42 prosent sier nemlig at priskrig i liten grad er avgjørende for valg av butikk.

Mens seks av ti er positive til de lave prisene, mente fire av ti at det viktigste var å finne alt de trenger til julemiddagen i samme butikk, og det gjør man ikke nødvendigvis under kaotiske priskrig-tilstander der hyllene fort tømmes.

Men hvis Rema 1000 og Kiwi setter prisene ned, vil Coops lavpriskjeder, Coop Obs og Coop Extra, likevel følge etter, forteller Kristiansen.

- Konkurransen i dagligvarebransjen har blitt så knalltøff at ingen kan sitte stille å se på dersom en av konkurrentene setter ned prisen på et produkt. Vi må følge umiddelbart, sier Kristiansen, og legger til:

- Dersom det braker løs en priskrig, så følger Obs og Extra. Vi er eid av kundene våre og vi har lovet dem det største utvalget og de laveste prisene på julehandelen.

Rema: - Jeg håper ikke vi kommer dit vi var i fjor

På Rema 1000 på Torshov har de fleste julevarene allerede blitt priset ned, og i ukene frem mot jul vil prisene settes ned ytterligere.

- Vi har satt ned prisen på alt av julevarer. Pepperkaker, melis, klementiner... Vi går ned 10 øre på hver vare hele tiden, sier Maiken Holberg, daglig leder på Rema 1000 Torshov i Oslo, til Nettavisen.

Holberg ønsker ikke å se en repetisjon av fjoråret.

- Men vi er ikke der vi var i fjor nå, og jeg håper ikke vi kommer dit. Alle tapte penger på det, så jeg tviler på at noen vil gjennom det igjen, sier Holberg.

Men så lenge de andre dagligvarekjedene setter ned prisen på julevarer, vil Rema i stor grad følge etter.

- Det er jo Kiwi, Coop og Rema som styrer dette. Vi følger hverandre hele tiden, og vi vil jo være billigst, sier Holberg.


LES OGSÅ: Rema 1000: Disse julevarene er priset ned

Kommentarer til denne saken