Gå til sidens hovedinnhold

10 timer foran skjerm per dag? Slik påvirkes øynene dine

Det er det blå lyset som er farligst.

(SIDE2): - Lyset fra en mobilskjerm er for mange av oss det første vi ser når vi våkner og det siste vi ser før vi sovner. I mellomtiden fyller vi tiden vår med LED-lys, først ved å se på dokumenter og mailer, deretter Facebook-oppdateringer og Netflix.

Det skriver Roy Hessel, konsernsjef i Coastal, et firma som selger kontaktlinser, briller og solbriller, på World Economic Forum.

Hessel uttrykker bekymring over skjermbrukens konsekvenser. To av tre amerikanere sliter med med det som kalles «digital eye strain», som betyr at de får tørre og irriterte øyne, uklart syn, nakke- og ryggsmerter og hodepine - alt som følge av skjermbruk.

Det blå lyset er farligst

Hessel sier at det er det blå lyset som er det farligste.

- Vi vet alle om de usynlige farene ved UV-lys, men færre er klar over faren ved høyenergilyset vi faktisk kan se: Blått lys. Det inneholder mer energi enn varme farger som orange og rød, og er kjent som høy-energisk synlig (HEV) lys, skriver Hessel.

Dette blå lyset er overalt, også i sollys. Vi skal egentlig tåle det, men fordi vi tilbringer stadig mer av tiden vår foran en skjerm, blir vi overeksponert, forteller Hessel.

Vi mennesker greier ikke å filtrere ut dette lyset, og det kan derfor skade øynene våre. I verste fall kan det føre til at øynene eldes og at vi mister synet.

Dette kan du gjøre

Så hva kan vi gjøre for å forhindre dette?

Jo, vi kan begrense skjermbruken. Dropp Facebook på bussen på vei hjem fra jobb, se heller ut vinduet. Gå en tur i skogen i stedet for å se 10 episoder av en halvdårlig serie på Netflix. Les en bok i stedet for å se Youtube-videoer på iPaden.

Men hva med jobben? Mange av oss er avhengig av å bruke PC her, så hva kan man da gjøre for å skjerme øynene?

Hessel anbefaler 20-20-20-regelen. Ta en tyve sekunders pause hvert tyvende minutt for å se på noe som ligger 20 «feet» (altså seks meter) unna. I tillegg bør man huske på å blunke ofte for å fukte øyet, og tilpasse lyset fra skjermen.

Det finnes også apper som kan tilpasse lyset fra mobilskjermen, som for eksempel Night Shift. Samtidig kan man også benytte seg av linser som blokkerer det blå lyset.

Les også

Har du fått vannskade på mobiltelefonen? Slik redder du den

Les også

Adele stoppet konsert for å kjefte på publikummer som filmet


LES OGSÅ: Syklist fikk alvorlige brann- skader da iPhonen eksploderte i lomma

Reklame

Den superpopulære solsengen blir raskt utsolgt

Kommentarer til denne saken