(SIDE2): Dersom du har et fornuftig kosthold i hverdagen så tåler du selvsagt å spise litt unyttig mat nå og da.

I tillegg går det nok også helt bra dersom du spiser en eller flere av tingene på listen til magasinet SHAPE.

Helse- og livsstilsmagasinet har laget en liste over matvarer de mener ernæringseksperter holder seg langt unna og her får du et utvalg fra lista:

Riskaker

Ikke få begynte å gumle på disse tørre kjeks- eller kakevariantene, som en slags slankemat på 90-tallet. Da kom de kun i naturell type og smakte absolutt ingenting. Ikke la navnet forvirre deg heller for det er ikke mye som minner om kake her. Riskaker er egentlig bare karbohydrater som ikke smaker særlig mye.

Les også: Sukker i frokostblandinger: Denne videoen vil gi deg en aha-opplevelse

Fettfri salatdressing

Istedenfor gode kalorier du får fra planteoljer så er ofte de fettfrie dressingene fulle av sukker, fruktsukker og sirup. Velg heller dressing som inneholder gode fettkilder og som gjerne inneholder eddik også.

Det er også slik at oljebaserte dressinger på salaten eller grønnsakene gir deg mer næring. Da utnytter du nemlig de fettløselige antioksidantene på best mulig måte.

Lager du en enkel hjemmelaget dressing har du i tillegg kontroll på hva dressingen inneholder.

Les også: Test av yoghurter: - Smaker som barnetannkrem!

Hai

Selv om fisken har samme innhold av omega-3 som tunfisk så har den tre ganger så høy verdi av kvikksølv. Ifølge Folkehelseinstituttet stammer det meste av kvikksølvet vi mennesker får i oss fra maten, og da særlig fisk og sjømat. Men de aller fleste i Norge får allikevel ikke i seg mer kvikksølv enn det som er regnet for trygt.

LES OGSÅ: Spis riktig for alderen din

Raffinerte kornprodukter

Dette utelukker det meste av karbohydratene du finner i butikkhyllene. Som enkelte frokostblandinger, pasta og risprodukter som er raffinert på en slik måte at naturlig fiber, vitaminer og mineraler er fjernet. Enkelte ganger blir dette erstattet med syntetiske versjoner og kan allikevel kalles for helkornprodukter.

LES OGSÅ: Etter sommerferien: - Dette bør du ha i kjøleskapet nå

Sukkerholdig drikke

Hvis du vil droppe en ting fra denne lista er dette kanskje den aller viktigste, men også den vanskeligste for mange. Det sier seg selv hvorfor brus og annen drikke proppfull av sukker ikke er særlig bra for deg. Og hva kan du drikke istedenfor? Kanskje en deilig smoothie med både grønnsaker og frukt? Dessuten er smaksatt vann deilig om du putter i litt isbiter, noen fruktskiver, kanskje noen mynteblader eller annet du liker.