Gå til sidens hovedinnhold

- Kjenner ikke ett eneste menneske som ikke har vært rammet av kreft

Bloggeren har designet årets Rosa Sløyfe-pin.

(SIDE2):- Jeg kjenner ikke ett eneste menneske som ikke har vært rammet av kreft, enten selv eller som pårørende. At jeg kan være med å sette fokus på en så viktig sak betyr mye for meg, sier Camilla Phil i en pressemelding fra Kreftforeningen.

Bloggeren og den «Skal vi danse»-aktuelle modellen står bak Rosa sløyfes designpin 2016.

LES SAKEN: Slik sjekker du brystene dine

«Rosa sløyfe-aksjonen» arrangeres av Brystkreftforeningen og Kreftforeningen i oktober. Den rosa sløyfen er et internasjonalt symbol, og målet med aksjonen er å vise solidaritet med brystkreftrammede, spre informasjon og øke kunnskapen om brystkreft, samt støtte brystkreftforskning og andre brystkreftrelaterte prosjekter, heter det på brystkreftforeningen.no. I tillegg skal det samles inn midler til brystkreftforskning.

«Pink Ribbon» har sitt opphav i USA, fordi amerikanske kvinner krevde større bevilgninger til brystkreftforskning.

Gullhjerte for støtte

Designpinen vil bli solgt hos Lindex, Mester grønn, Vitus apotek, Kid interiør og Kreftforeningens nettbutikk gjennom hele oktober. Årets pin er i rosa skinn, med et lite gullhjerte, og designet er gjennomtenkt av Pihl:

- Jeg har valgt å designe årets Rosa sløyfe i skinn. De som er så uheldige å bli rammet av brystkreft må forberede seg på sitt livs viktigste kamp. Jeg vil at årets Rosa sløyfe-pin skal symbolisere styrke, den indre krigeren i deg, og mot, sier hun i pressemeldingen og legger til:

- Samtidig har jeg valgt å bruke et gullhjerte i sløyfen for å symbolisere kjærlighet, og støtte til de som er rammet, sier Pihl.

LES OGSÅ: Så stor er kulen i brystet før du kjenner den

I forbindelse med Rosa Sløyfe-aksjonen i fjor, intervjuet Side2 trebarnsmoren Kristin Storhaug, som har levd i fem år med en krefttype det ikke finnes medisin for.

Her kan du lese mer om Rosa Sløyfe og brystkreft.

Kommentarer til denne saken