Gå til sidens hovedinnhold

10 ting bare jenter som trener styrketrening kan forstå

Man går opp i vekt, men ser likevel strammere ut.

(SIDE2): De siste årene har det blitt stadig mer fokus på det å trene styrke og særlig flere jenter finner nå veien til styrkeavdelingen.

Se video av hvordan du trener knebøy, markløft og benkpress lenger ned i artikkelen!

Det er liten tvil om at det er flere fordeler ved å trene styrketrening og det er ingen hemmelighet at mange jenter trener med tunge vekter for å forme kroppen.

LES OGSÅ: - Kvinner kan fint trene som Tarzen og fortsatt se ut som Jane

Personlig trener Martin Norum har tidligere uttalt til Side2 at styrketreningen er den beste treningen for å forandre kroppssammensetningen, slik at du får mer muskler og mindre fett.

LES OGSÅ: Slik trener Side2-redaksjonen

Vi i Side2 er opptatt av å fremme treningsglede og å kunne bidra med motivasjon og inspirasjon.

Samtidig mener vi at det er viktig å ha det gøy når man trener og at man gjerne har litt humor og selvironi.

Tidligere har vi skrevet om 7 typer som irriterer oss på trening og 8 rare ting jenter gjør på trening, men som vi helst ikke vil innrømme at vi gjør.

Nå har nettstedene Sunde.tips og Fitnessmagazine listet opp en rekke setninger vi tror mange styrketrening-jenter kan kjenne seg igjen i.

Vi gjentar 10 av dem her:

1) Setninger som «Wow, så store lår du har!» tar vi som et kompliment

Ikke noe «thigh gap» her!

2) Vi veier kanskje litt mer enn det vi gjorde før vi begynte å trene styrketrening...

...men vi ser strammere ut. Vi går opp i muskelmasse, men reduserer fettprosenten.

3) Vi ser helt fantastiske ut i skinny jeans...

...men det kan være et helvete å ta dem på!

4) Vi spiser mer

Uten å bli overvektig eller å få dårlig samvittighet over alt vi har i oss.

5) Vi planlegger uka etter hvordan treningsplanen ser ut

«Beindag på onsdag, hviledag, joggesko på jobb og støl på torsdag...»

6) Vi ler når noen spør om hvor lenge vi varmer opp på tredemølla

I stedet velger vi dynamisk oppvarming for å få forberede kroppen på dagens økt.

LES MER: Slik bør du varme opp før du trener styrke

7) Vi blir irriterte av utvalget av utstyret på treningssenteret

«Det finnes 30 tredemøller, men kun to knebøy-stativer?!»

8) Vi stirrer på andre jenter...

...men ikke på grunn av utseende. Vi prøver diskret å telle hvor mange kilo andre jenter løfter på treningssenteret, kun for å se om vi er sterkere.

9) Vi blir irriterte når eventuelle treningskompiser sier «Jeg tenkte vi kunne løpe i stedet i dag jeg».

Eh...nei.

10) Vi har ingen problemer med å bruke noen tusenlapper på styrketreningsutstyr

Løftesko, belte, kalk, markløft-reimer og håndleddsstøtter - CHECK!

LES OGSÅ: Side2 tester styrkeløft: - Her er det null fokus på fresht treningstøy og fin rumpe

Se video for å få tips til riktig teknikk i knebøy, markløft og benkpress her:

HTML EMBED
var s=document.createElement("script");s.type="text/javascript";s.src="http://csp.picsearch.com/player?auth=BKrAxaqS3I5y9Ci4qOK-WTCBE4_KES3hBcpsEaxL0tyJyLm8PzpMb-pVVh3E6QN76aSVIBq2AfVfQfQCAAqeMovXwgQod-XT&jsonp=screen9.api.embed&screen9="+typeof(screen9);document.getElementsByTagName("head")[0].appendChild(s);

Kommentarer til denne saken