Gå til sidens hovedinnhold

Kvinner kan få orgasme ved magetrening

Ekstra motivasjon for å komme seg på trening?

(SIDE2): Vi vet alle at trening er bra for oss, men noen ganger kan dørstokkmila kjennes fryktelig lang.

Men før du velger sofaen over treningssenteret bør du vite hva trening faktisk gir deg: Mer energi, bedre helse, bedre humør og en skjerpet gjerne - for å nevne noe.

Når man i tillegg slenger på en mulig orgasme, er det kanskje mange som kommer seg ut døra med treningsbagen under armen.

10 prosent opplever det

For ja, man kan få orgasme av styrketrening, melder Cosmopolitan.

Hele 10 prosent har opplevd akkurat det, ifølge National Survey of Sexual Health and Behavior 2014. De aller fleste fortalte at ingen andre la merke til det, men at de kjente det selv.

Orgasmen kalles «coregasm», og oppleves gjerne når man gjør enkelte typer core-øvelser, eller kjernemuskulatur-øvelser, som vi kaller det på norsk. Når vi trener utløses endorfiner og dopaminer, og de kan i kombinasjon med spenning i mageregionen, som igjen stimulerer klitoris, utløse en orgasme.

Relativt vanlig

Dette er ikke første gang vi leser om at treningsindusert orgasme. I 2012 skrev Forskning.no at forskerne for første gang hadde bekreftet at kvinner kunne få orgasme mens de trener.

Da hadde forskere ved Indiana University i Bloomington i USA rekruttert kvinner som opplevde treningsinduserte orgasmer i situasjoner hvor de ikke hadde tenkt på noe de fant seksuelt opphissende. De brukte kun fem uker på å rekruttere 370 deltakere i studien, noe forskerne tok som et tegn på at treningsindusert orgasme er relativt vanlig.

Kvinnene var i alderen 18 til 63 år, og rundt 45 prosent av dem hadde fått orgasme ved magetrening. 19 prosent hadde opplevd det på sykkelen, 9,3 prosent ved å klatre i stenger eller tau, 7 prosent ved vektløfting og resten ved yoga, svømming, elipsemaskiner, aerobic og andre ting.

- Mange av kvinnene sa at dette skjedde med dem allerede som barn, sier studieforfatter Debby Herbenick til Live Science.

Etter å ha brukt fem år på å forske på treningsindusert seksuell nytelse, har Herneick skrevet en bok om tema, «The Coregasm Workout». Hun hevder også at 10 prosent har opplevd orgasme under trening.

Orgasme-øvelse nummer 1

Et kjapt Google-søk viser også flere forumtråder der norske kvinner, og spesielt unge kvinner, forklarer at de opplever å få slike «coregasmer», og lurer på om det er normalt.

En av mageøveøvelsene som ble nevnt ofte er «Kapteines stol», som også kan beskrives som hengende benløft. Du holder kroppsvekten oppe ved å lene deg på armene dine, og løfter bena - enten strake eller ved å trekke knærne inn mot magen.

«The Boat Pose» nevnes også som en god øvelse for treningsstimulert orgasme. Det er en slags benhevsøvelse, der du ligger på gulvet med armer og ben utstrakt og løfter dem mot hverandre.

LES OGSÅ: 5 ting du ikke bør gjøre etter treningsøkta

Reklame

Her kan du levere Lotto