Gå til sidens hovedinnhold

Banker betaler Google 550 kroner for hvert klikk

Enten de blir kunde eller ikke.

Forbrukslån er så lukrativt at bankene er villig til å betale dyrt for annonseklikkene fra Google.

Hver gang noen klikker på forbrukslånsannonse på Google etter å ha søkt på «forbrukslån», må bankene ut med rundt 550 kroner til søkemotoren, skriver Dagens Næringsliv (DN).

Les: Vil redde nordmenn fra gjeldsfelle

Og da spiller det ingen rolle for Google om de som søker blir kunde eller ikke.

– Det gjør det til det dyreste ordet i Norge, sier administrerende direktør Christian Fure (38) i mediebyrået Iprospect, til DN.

Omkring hver fjerde eller femte person som kommer inn på forbruksbankenes side via reklamelinkene i Google ender opp med å bli kunde, ifølge Iprospect. Det betyr en kostnad på mellom to og tre tusen kroner for hver nye kunde.

Les: Slik blir økonomien din romsligere

Annonseprisene styres av annonsekampen og hvor populært ordet er blant brukerne.

Administrerende direktør i Bank Norwegian, Erik Jensen, sier Google er blitt den viktigste salgskanalen, men han vil ikke kommentere tallene.

- Generelt legger vi ned mye ressurser for å få en høy konvertering av besøk til kunder, sier han.

Bank Norwegian hadde et overskudd på 740 millioner kroner før skatt i fjor, ifølge DN.

Les: Skjerper reglene for kredittkort

Kommentarer til denne saken