Gå til sidens hovedinnhold

911 med mer muskler

Porsche 911 Targa klar for ny motor. Se bildene.

Porsche har virkelig endret den nye generasjonen av 911 i toppfart.

Nå har Targa-utgaven fått sin facelift, og de offisielle bildene er sluppet.

Det visuelle er som før, med en 1,54 kvadratmeters glasstak.

Det er fremdeles mulig for passasjerene å oppleve litt vind i håret. Den framre delen av taket skal være i stand til å skyves elegant bakover og under bakruta med et enkelt knappetrykk.

Omtrent syv sekunder tar det før man har en stor åpning på 0,45 kvadratmeter over setene.

Bedre ytelser
Med de nye Carrera-motorene skal Porsche ha forbedret ytelsen og senket forbruket.

Dette er takket være direkteinnsprøytning og mulighet for halvautomatisk girkasse med dobbelkløtsj-system som erstatter den tidligere automatgirkassen Tiptronic S.

Les også: Ny og rask 911

Targa kommer fremdeles i to firhjulstrekk-utgaver: 911 Targa 4 og 911 Targa 4S. En flerplatekløtsj skal fordele kreftene jevnt mellom bak- og forhjul.

Grunnmodellen har fått en oppgradert 3,6-liters sekssylindret boxermotor med en kraft på 345 hester og går 0-100 km/t på 5,2 sekunder. Toppfarten er satt til 284 km/t.

Den mer spenstige 4S har fått en 3,8 liters boxermotor som yter hele 385 hester. Maks fart er på 297 km/t og den klarer 0-100 km/t på 4,9 sekunder.

Man skal få muskelutgaven 4S med en manuell sekstrinnsgirkasse, mens Targa 4 skal fås med automatisk syvtrinnsgirkasse.

Den nye Targa er forventet å ankomme markedet i oktober.

Prisen antas å starte på rundt 97.000 Euro for Targa 4 og på 108.000 Euro for Targa 4S.

Mer om bil, MC og trafikk finner du i Nettavisen Motor.

Reklame

NÅ: Gjør julegavekupp hos to friluftsgiganter