Gå til sidens hovedinnhold

Første titt: Her er Jaguar I-Pace i Norge

I-Pace

Mandag 19. juni 2017 var norsk presse invitert til å ta Jaguars første elbil - SUV-en I-Pace - nærmere i øyesyn. Her er Side3s førsteinntrykk.

Om vi skal se litt stort på det, er det tre elbiler Side3s lesere er spesielt interessert i: Tesla, Opel Ampera-e og Jaguars I-Pace.

Nå er I-Pace for første gang i Norge, og det er ikke tilfeldig at bilen vises fram akkurat her. Norge er fremdeles elbillandet framfor noe, og Jaguar i Norge opplever stor interesse.

- Fabrikken har høye forventninger til salget i Norge. Da blir vi prioritert, sa salgsjef Jacob Moer Aanonsen til Side3 i desember 2016.

For første gang har Jaguar åpnet for å registrere at en ønsker en bil, slik også Tesla gjør det ved sine lanseringer, og Opel gjorde i forkant av Ampera-e-lanseringen.

I skrivende stund har over 2000 mennesker registrert at de er interessert i bilen, av dem har 650 personer betalt et depositum på 10.000 kroner.

Med en jaguar i grillen, sporty design, firehjulstrekk og en reell rekkevidde på 35 mil kan vi forstå appellen.

Side3 har tatt en nærmere titt på konseptbilen. Førsteinntrykket er at dette blir en bil som kommer til å skille seg ut på norske veier. Designet som elbil fra grunnen og opp, har den linjer noe ulikt øvrige SUV-er på markedet.

Mindre enn den ser ut til

Panseret er kortere og hekken kuttes tvert av. Det gjør at I-Pace ikke framstår som en voldsom stor bil når vi står ved siden av den, samtidig som den virker romslig innvendig.

Apropos interiøret. Her liker vi glasstaket med diamantmønster som gir et helt spesielt lys og skyggemønster inne i bilen. Hvorvidt dette blir med i produksjonsmodellen gjenstår å se.

Innvendig bærer den ellers preg av å være en konseptbil, med relativt spinkle seter vi ikke regner med følger med ved lansering.

Både fører og passasjerer later imidlertid til å få godt med plass, og bagasjerommet er rett og slett imponerende stort med sine 530 liter.

På bilder virker I-Pace som en diger bil, ikke minst på grunn av de enorme hjulene. I virkeligheten er den vesentlig lavere enn for eksempel sin fossilbror F-Pace.

- Prisen blir nærmere 700.000 enn 500.000 kroner

Designsjef i jaguar, Julian Thompson, bekrefter til Side3 at produksjonmodellen vil være relativt lik konseptmodellen.

Han forteller også at produksjonen er i rute for endelig lansering i løpet av høsten 2017, og at Jaguar forventer å se bilen på veien i siste halvdel av 2018.

Det er knyttet spenning til hvilken pris Jaguar I-Pace kommer til å få, og det er spekulert i et prisnivå fra 700.000 helt ned til 500.000 kroner.

Overfor Side3 utdyper sjef for Jaguar i Norge, John Helmersen, prisstrategien.

- Når det gjelder prisen av iPace er det en prosess som pågår nå. Vi har ingen direkte konkurrenter i dag, tilsvarende modeller er enten litt mindre eller litt større.

- Men det vi har fra fabrikken er at I-Pace ville noe over i pris en tilsvarende kraftig Jaguar som vi har i dag, men på elbil har vi jo fortsatt ikke avgifter eller moms, som gjør at det er forholdsvis gunstig å kjøpe de.

- Eksakt pris må vi komme tilbake til, men den er nok mer i prisgruppen 700.000 kroner enn 500.000 kroner.

Helmersen bekrefter at Jaguar vil følge praksis med innbyttebiler for I-Pace slik den er for øvrige Jaguarer.

Les også

Jaguar I-Pace: Pris, dato, rekkevidde og plass i bagasjerom

Les også

Jaguar viste fram ny «Photon Red» I-Pace

Les også

I-Pace: Teslas plagsomme konkurrent kan få en plagsom pris også

Les også

Jaguar i Norge: - Interessen for I-Pace overgår alle andre lanseringer

Kommentarer til denne saken