Gå til sidens hovedinnhold

Noen ganger bør du faktisk slå den av

Sikkerhetsutstyret i moderne biler er ikke alltid til hjelp

Norske vinterveier kan by på noen skikkelige utfordringer.Glatte veier og mye snø i kjørebanen skaper problemer i trafikken.

Moderne biler er generelt godt utstyrt med mange moderne hjelpemidler som skal gjøre kjøringen sikrere, tryggere og enklere.

Antispinn, antiskrens og ABS-bremser er alle gode eksempler på dette. Dette er også systemer som har spart mange liv i trafikken.

Men moderne biler med avanserte systemer, til tross – noen av oss sliter fortsatt med å komme opp bakken - eller vi havner i grøfta.

Frykter at data-hackere kan fjerne bremsene dine

Kontroversielt råd fra bilekspert

Moderne hjelpemidler kan også ha sine ulemper. Konkret i forhold til å komme seg opp en bakke - at systemene faktisk hindrer deg i å klare det.

Det er nemlig slik at på noen bilmodeller er antispinnsystemet laget slik at det reduserer motoreffekten hvis hjulene begynner å spinne.

Sensorene oppdager at ett eller flere hjul ikke har skikkelig veigrep. For å avhjelpe dette, blir kreftene som sendes ut til hjulet eller hjulene redusert.

Du kan i verste fall oppleve at motoreffekten reduseres så mye at bilen rett og slett ikke har effekt nok til å ta seg opp. Da virker systemet i praksis mot sin hensikt. Alternativet kan da være å slå det av, om man har en bil hvor det lar seg gjøre.

Og da kan du i mange tilfeller oppleve at du faktisk kommer opp, gjerne ved hjelp av litt hjulspinn. Men du kommer opp!

Derfor må du ikke stole blindt på speedometeret

Dårligere sjåfører

Brooms bilekspert Benny Christensen har kjørt mye bil under vanskelige forhold. Han mener at alle de moderne hjelpemidlene noen ganger er litt falsk trygghet.

– Ja, i og med at mange av disse hjelpemidlene griper inn og hjelper deg – ofte uten at du merker det – så mister man litt av den viktige følelsen med å kjøre bil.

– Man vet ikke helt hvor grensene til bilen går og er da heller ikke trent i å mestre situasjonen når den utfordrer deg som sjåfør. Dette igjen kan skape usikre sjåfører, sier Benny.

– Jeg er litt opptatt av at vi som sjåfører ikke må bli "pingler" som bare helt og holdent stoler på bilens støttesystemer. Vi må fortsatt tørre å kjøre selv – og å ta kommandoen over bilen vi faktisk kjører når situasjonen krever det.

Det lyser og lyser - uten at noe er feil

Smart å øve

– Kanskje er det å finne en trygg, åpen plass å øve seg litt på hva som blir forskjellen med systemene deaktivert kontra aktivert en fin måte å trene litt på nettopp dette på.

– Finn ut hva skjer når hjulene spinner, når bilen skrenser og når hjulene låses. Alt dette er viktig kjøreerfaring. Det er jo ikke uten grunn at man må ha glattkjøringskurs før man få førerkort, men mange trenger nok litt repetisjon på det vanskelige føret vi har om dagen, avslutter Brooms bilekspert.

Disse bruktbilene lar seg ikke skremme av snøkaoset!

Artikkelen er først publisert på broom.no.

Reklame

Ny bok: Husker du disse to idiotene?