Gå til sidens hovedinnhold

Porsches nye 767 HK-monster

Viser frem ny superbil med V8-er til bakhjulene - og to elmotorer til forhjulene.

Mandag åpner dørene på Detroit Motor Show, og det har vært ventet at Porsche skal avduke noe spennende.

Og det viser seg at de ryktene stemmer: Porsche har nå lansert konseptbilen 918 RSR, som et midtmotors hybridmonster på totalt 767 HK.

Hovedvekten av effekten kommer fra bilens 6,2 liters V8-er som ved 10.300 (!) RPM yter 563 HK. I tillegg kommer to elmotorer, en på hvert forhjul, som til sammen yter 204 hestekrefter. Som andre hybrider lades dette opp under bremsing, men fremfor å lagre energien i batterier, satser Porsche på å lagre det midlertidig i svinghjulet.

Ifølge Porsche er dette ved full opplading nok til ekstra boost i 8 sekunder. Under visse omstendigheter kan en også bruke det som den eneste fremdriften på bilen.

V8-motoren er hentet mer eller mindre rett ut fra 911 GT3 R, med litt ekstra tuning for krefter, mens designmessig er bilen langt på vei bygget på konseptbilen 918 Spyder. Ikke overraskende blir bilen omtalt som racingutgaven av nettopp denne heftige gatebilen - eller for å være helt nøyaktig: «Racing laboratory».

Skal vi tro Porsche er det dette som egentlig er «forgjengeren» til 918 Spyder, da hele prosjektet begynte som et racingprosjekt - der en først avduket designet.

Siden monsteret er bygget som er racingbil, er det ikke mye spennende å hente innvendig, og det hele ser ut som nettopp en racingbil der en gjør det meste for å spare vekt. Og du har ett sete å velge mellom.

Når det kommer til spesifikasjoner er det heller ikke utpreget mye Porsche avslører - men med tanke på at dette er en bil du aldri kommer til å kunne kjøpe, er det kanskje like greit.

Du kan høre Porsche snakke om bilen, og se mer av bilen i videoen under.

HTML EMBED
Reklame

NÅ: Gjør julegavekupp hos Milrab og Fjellsport