Gå til nye Nettavisen

Lyst til å se den nye Nettavisen?

RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Slik blir E18: Minst 24 bomstasjoner på 30 mil

Foto: Gorm Kallestad (Scanpix)
Sist oppdatert:
...og prisen i disse kan skyte til himmels.

For halvannet år siden luftet man for første gang ideen om å plassere mange bomstasjoner tett i tett på nye veistrekninger. Tanken er at bilistene skal betale for den strekningen man faktisk kjører.

Bomstasjoner kommer tettere

Strekningen dette egentlig ble vurdert på er fortsatt ikke ferdig vedtatt, men i mellomtiden er løsningen foreslått innført på to andre steder: På E18 mellom Lier og Oslo grense vil det totalt bli fem bomstasjoner - i tillegg til bomringen i Oslo - som skal kreve inn penger fra bilistene.

Og i helga skrev Aftenposten at det blir fire bomstasjoner på 24 kilometer vei mellom Tønsberg og Sandefjord. Totalprisen på disse 24 kilometerne blir rundt 85 kroner - eller en kilometerpris på tre og en halv kroner.

- Det er en diskusjon om hvor tålegrensen går. Min erfaring fra bompengeprosjekter er at det er mye støy i forkant, men ikke i etterkant. Da er folk fornøyd med den nye veien, sier avdelingsdirektør Tore Kaurin i Statens vegvesen region sør.

Mange nye bommer planlagt

Forutsatt at strekningen gjennom Porsgrunn blir vedtatt utbygget etter planene, vil den rundt tre mil lange strekningen vil koste bilistene rundt 90 kroner - eller rundt tre kroner per kilometer.

Dette er derimot ikke de eneste nye bomstasjonene som er planlagt på E18 fremover.

Minst 24 bomstasjoner på 30 mil

Ifølge nestleder i transportkomiteen på Stortinget, Bård Hoksrud (Frp), ligger det med dagens planer i beste fall an til at en kjøretur Oslo til Kristiansand vil ta deg gjennom 24 bomstasjoner.

  • Oslo / Bærum: Totalt 6 bomstasjoner
  • Sande: 1 bomstasjon fjernes
  • Langåker: 1 bomstasjon
  • Gulli - Langåker: 4 nye bomstasjoner
  • Sky - Langangen: 1 bombstasjon
  • Gjennom Larvik: 1 ny bomstasjon
  • Langangen - Dørdal: 5 nye bomstasjoner
  • Gjerstad: 1 bomstasjon
  • Arendal - Tvedestrand: Minst 1 ny bomstasjon
  • Lillesand/Grimstad: 2 bomstasjoner
  • Kristiansand: Bomring

- Det er nok noe usikkerhet med hva som egentlig skjer i Larvik. Det med flere bomstasjoner tett i tett er jo noe ganske nytt, og det kan nok også skje mellom Arendal og Tvedestrand, der det i utgangspunktet bare er planlagt én bom. I kan de vil det nok tvinge seg fram utbedringer på et par andre strekninger som i dag har to/tre-feltsvei, og det vil trolig bety flere bommer, men det vil i så fall komme i tillegg, sier Hoksrud.

Ukjent totalpris

- Mange vil få seg et sjokk når alle bomstasjonene kommer opp og regningene begynner å komme i posten. Det er farlig med å komme med noen konkrete anslag på hvor mye totalkostnaden vil komme, og departementet nekter å svare på dette, men vi kommer veldig fort over 300 kroner for én vei, litt avhengig av når prosjektene står ferdig - men så vet vi jo ofte at kostnadene også sprekker, sier Hoksrud.

- Det verste er jo at dette er en veldig dyr måte å bygge veier på. Hver bomstasjon koster ifølge Vegvesenet rundt tre millioner kroner i året å drifte, i tillegg til å sette opp. Realiteten er derimot at det er noe høyere, og med dette antallet passerer vi fort 100 millioner kroner i året uten at man har betalt for noe annet enn innkrevingskostnadene. Det mener jeg er uakseptabelt, sier Frp-toppen.

I tillegg kommer risikoen om at færre ønsker å benytte seg av bombrikke i fremtiden, fordi det legges begrensninger på rabattmuligheten. Det gjør at innkrevingskostnaden går opp betydelig.

Bompenger til tog

I helgen har også samferdselsminister Marit Arnstad luftet muligheten for at bompenger i fremtiden skal kunne gå til å utbedre togtilbudet.

- Vi har bedt om en vurdering av om dette lar seg gjennomføre, sier Arnstad til Jernbanemagasinet, noe hun anser som en juridisk gråsone.

Dobbel bompengepris?

Hva dette vil bety for bilistene på strekningen er umulig å si noe særlig om. Intercity-triangelet alene er kostnadsberegnet til rundt 130 milliarder kroner, mens en sammenkobling til av Sørlandsbanen og Vestfoldbanen - den såkalte Sørvestbanen - ble i 2007 ble beregnet å koste 25 milliarder. Store deler av dette vil være relevant for E18.

- Skal man snakke om Intercity-triangelet og sammenkoblingen på sørvestbanen ned mot Kristiansand, så blir det fort det dobbelte av de summene som jeg har snakket om nå, sier Hoksrud.

- Det blir ikke mulig for vanlige folk å pendle til Oslo lenger. Bor man i Telemark eller Agder, kan man bare glemme det. Men nå er det jo et politisk ønske om at folk ikke skal kjøre bil - og det vil de jo gjøre med disse prisene. Men hvem skal da betale for disse veiene? Da vil bomprisene gå opp, og man havner inne i en ond spiral. Det vil bli billigere å fly fra Oslo til Kristiansand, enn en må ut med bare i bompenger, sier Hoksrud.

- Det hele blir bare litt «Heia Norge», avslutter Hoksrud.

Vil du delta i debatten?
Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt. Her kan du enkelt bidra med din mening
(tjeneste under utvikling).

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!