Nye Nasjonal transportplan på nesten 1000 milliarder kroner. Den er så omfattende at kritikken ikke har vært for liten satsing, men kanskje for mye satsing.

Etter at Arbeiderpartiet signaliserte at de var fornøyd med planen, men ønsket å bruke enda mer penger på ny vei, har ikke samferdsel vært et tema i valgkampen.

Frem til nå.

- Begynner å bli ille

Arbeiderpartiet har stupt på meningsmålingene den siste tiden, mens SV og MdG har gjort det svært bra.

- Jeg treffer mange som er usikre på om de skal stemme høyresiden eller Ap, og tenker at det blir greit likevel. Men når man får et svakt Ap og sterkt MdG, SV - og kanskje et par representanter fra Rødt... Da begynner det å bli ille, sier samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen (Frp) til Side3.

Samferdselsministeren frykter at hans store prestisjeplan skal bli rasert.

- Ap lar MdG og SV styre samferdselspolitikken

- Arbeiderpartiet har stort sett hengt med på samferdselssatsingen de siste årene, selv om det er med beina hengende etter seg.

- Men Støre ga noen signaler om at man ikke trengte fire felter, at man kanskje klarte seg med to - og at man ikke trengte 110 km/t, men at 90 km/t kanskje var greit. Ser man hvem de skal samarbeide med, er det de samme som Ap samarbeider med i Oslo og Trondheim, og her har Ap gitt samarbeidspartiene lov til å dominere samferdselspolitikken.

Dette sa Støre under debatten om Nasjonal Transportplan tidligere i år:

- SV vil kutte veiinvesteringer med nesten 100 milliarder sammenlignet med vår plan, men vil ikke kutte bompengene på prosjektene som ikke skal bygges. Deler av dette skal i stedet brukes på jernbane. MDG skal kutte 155 milliarder sammenlignet med vår plan, sier samferdselsministeren.

Av de store veiprosjektene ønsker MdG i praksis å stoppe alle prosjekter unntatt Oslofjortrunnelen og en redusert utbygging av Arna-Voss.

- Du får da to partier som Støre er avhengig av som kommer til å utnytte signalene som Støre har sendt for alt det er verdt, til å kutte nesten alle de store veiprosjektene. De veiene som skal binde landet sammen, som skal få vekk kaoset på dagens tofeltsveier. Vi har løftet veisatsingen saftig, og fått gode resultater der trafikksikkerheten går opp og reisetiden ned.

- Går inn for saftig sentralisering

SV og MdG ønsker økt satsing på jernbane på bekostning av vei, og statsråden mener det kommer til å føre til en sentralisering som Senterpartiet neppe vil like.

- De sier at de skal satse mer på jernbane, og det er vi enig i! Men vi har vist større vilje til å løfte jernbane enn SV selv klarte i regjering. Problemet er at de ikke kan erstatte de veiene vi skal bygge med jernbane, og dermed ikke dekker transportbehovet som vil binde regioner sammen.

- De partiene som kan komme i regjering vil gå for en sentralisering fordi det bare vil fungere å bo rett rundt jernbanestasjonen. Vedum er ikke sterk nok til å motvirke dette.

Solvik-Olsen mener dagens regjering har reversert en sentralisering som Senterpartiet sto for sist de var i regjering.

- Sist Vedum satt i regjering fikk Oslo og Akershus 46 milliarder i deres NTP, mens Vestlandet som helhet fikk 39 milliarder. Han brukte mer penger på de to sentrale fylkene enn de fire store vestlandsfylkene. Vi har økt fra 46 til 61 milliarder i Oslo og Akershus, men Vestlandet er økt til over 100 milliarder. Det samme ser vi i de andre regionene.

- Vi har korrigert for den sentraliseringspolitikken som Vedum førte i regjering der Oslo fikk størst andel. Men de rødgrønne vil skrinlegge nesten alle de store prosjektene i distriktene. De som vil skje med rødgrønn politikk, er at enda mer penger vil flyttes fra prosjekter i distriktene til jernbane på Østlandet.

Raser over forslag om alternativ til motorvei

Solvik-Olsen er også hodererystende oppgitt over forslagene fra Arbeiderpartiet og MdG om at en skal erstatte utbygging av firefelts motorvei, med tofelt motorvei med midtdeler.

- De sier at man skal få en mer trafikksikker vei, men at man også skal få en midtdeler som gjør det umulig å kjøre forbi. Utrykningstjenestene sier det er bra at midtdelere forhindrer mange ulykker, men det skaper håpløse situasjoner når det først skjer nå. Står det stille på veien, så står det stille.