Gå til sidens hovedinnhold

Verditap: 1,6 millioner - og den er såvidt innkjørt

Nå har SUV-verstingen blitt rent billig.

Da Porsche bestemte seg for å lage SUV - så gjorde de det skikkelig. Bilen fikk navnet Cayenne og kom på markedet i 2003.

Den ble raskt en suksess. Toppen av kransekaken var Cayenne Turbo og Turbo S.

Førsnevnte kostet komiske 2.422.000 kroner - før ekstrautstyr - om du kjøpte den ny i Norge. Men da var det også solide 500 hestekrefter under panseret.

Det holder i massevis til å fortjene «versting»-stempelet - både på pris og effekt.

Ikke import

Men dyre biler er jo også kjent for å gå på noen stygge verdittap. Og selv om Cayenne holdt seg bra lenge, takket være populariteten, har det blitt noen skikkelige prisfall her også.

Nå har det kommet et eksemplar til salgs på bruktmarkedet som virkelig understreker dette. I motsetning til mange andre Cayenner er det ikke snakk om bruktimport. Dette eksemplaret ble første gang registrert i januar 2009. Det er altså en facelift av første generasjon. Nå er prisforlangende 858.000 kroner.

Men selv om den har rukket å bli fire år gammel, har den bare kjørt knappe 19.000 kilometer. De få turene har således blitt svært kostbare.

Les test av nye Porsche 911 Turbo her

Best av alle

Trøsten får være at sjansene er gode for at mange av disse kilometerne har vært underholdende. I alle fall er ytelsene av en slik kaliber at du kan få noen ganske så friske turer om du ønsker det.

Cayenne er av mange betraktet som den mest velkjørende SUV-en på markedet.

Slik har Porschen stått i 33 år

0-100 km/t fikser den på bare 5,1 sekunder - og speedometernåla stopper ikke før den passerer 270 km/t. Ikke ille det, for en SUV!

Forbruket er jo naturligvis ikke noe å rope hurra for. Du må regne med halvannen liter på blandet kjøring - og godt over to om det er snakk om småturer.

Klikk her for å se hele annonsen

Utstyr

Når det kommer til fargekombinasjoner, vil vi tro at mange liker kombinasjonen av sort med beige interiør. Det er noe veldig elegant over det - selv om det ikke er spesielt praktisk.

Er du opptatt av utstyr kan du notere deg at denne har Porsche-logoen brodert i nakkestøttene, navi, blue tooth, alcantara taktrekk, panoramaglasstak, webasto, luftfjæring og Porsche Dynamic Chassis Control (PDCC), blant veldig mye annet. Første kjøper var tydeligvis ikke av typen som holdt igjen da bilen ble spekket.

Hva gjør brukt Porsche Cayenne med familieøkonomien?

Under 250.000 kroner

Det begynner å bli en god del Cayenner på bruktmarkedet - men kombinasjonen av Turbo-motoren på 500 hk, svært lav km-stand og ikke minst at den er norsk, gjør denne litt spesiell.

«Pertentlig holdt av én eier», forteller Insignia i Oslo som selger bilen. De kan også opplyse at alle servicer er utført hos Porsche Center Oslo. Veldig mange kan det vel neppe være snakk om, så kort som denne bilen har gått.

Det kan imidlertid være greit å understreke at verditapet ikke er ferdig enda. Her kan det fort gå både 100.000 og 200.000 kroner på de neste par årene.

Vi nevner i samme slengen at om du synes denne blir for dyr, så er det faktisk mulig å finne en Cayenne til under 250.000 kroner!

Artikkelen er først publisert på broom.no. Les også:

Reklame

NÅ: Gjør julegavekupp hos to friluftsgiganter