Spor fra universets begynnelse funnet på hustak i Oslo

Romstøv

For første gang har forskere funnet flere milliarder år gammelt stjernestøv midt i byen.

OSLO (Nettavisen): Kosmisk støv som regner ned fra verdensrommet er for første gang oppdaget på hustak i tre større byer, Paris, Berlin og Oslo, skriver Imperial College i London på sin nettside.

Sentralt i gjennombruddet i denne forskningen står en nordmann - jazzmusikeren og amatørforskeren Jon Larsen.

Les også: - Mennesket overlever ikke de neste 1000 årene

Bruker kost, feiebrett og magnet

- Jeg har prøvd forskjellige metoder, men det jeg har funnet er den beste er å gå opp på flate tak når det er tørt i været, sier Larsen til Nettavisen.

Væpnet med feiekost, brett og magnet finner han partiklene han leter etter. Hjemme igjen blir de vasket, tørket og siktet. En typisk mikrometeoritt er 0,3 millimeter stor og har en karakteristisk aerodynamisk form. Den har den fått på vei gjennom atmosfæren. I januar i år dro han til London og Imperial College med 50 norske mikrometeoritter. Da begynte snøballen å rulle.

Forskerne har lenge visst at små partikler som stammer fra solsystemets unnfangelse for 4,5-6 milliarder år siden regner ned gjennom atmosfæren, men så langt har de trodd at dette stjernestøvet bare kan spores på steder som polene og på havets bunn.

Møtt med skepsis

Det vakte derfor en viss undring da Larsen første gang oppsøkte Imperial College i London og påsto at han hadde funnet en måte å samle stjernestøv i byer på.

- Da Jon kom til meg første gang var jeg i tvil. Mange mennesker har meldt om funnet av kosmisk støv i urbane områder før, men ved analyser har det vist seg å være industriutslipp, sier Matthew Genge ved Imperial College London.

Mens vanlige meteoritter, som rett som det er faller ned på jorden, kommer fra et steinbelte mellom Mars og Jupiter, kommer mikrometeorittene Larsen og hans likesinnede jakter på fra et belte utenfor Pluto. Hvert døgn drøsser det ned 100 tonn stjernestøv over hele kloden.

Oppdaget noe som blinket på duken

Jon Larsens første møte med stjernestøvet skjedde ved en tilfeldighet for åtte år siden da han satt og skulle nyte en jordbærkurv på Nesodden. Voksduken på bordet var akkurat tørket av, men i solskinnet så han noe ruglete som skinte og blinket i strålene fra sola. Nå har han samlet 900 av dem og har vært en viktig bidragsyter til metoden som går ut på å identifisere og beskrive dem, skille klinten fra hveten så å si. For det er mye annet av støv og partikler som samler seg på jorda også.

En ny studie publisert i Geology viser at kosmisk støv funnet i byene må ha kommet gjennom atmosfæren med en hastighet på 12 kilometer i sekundet.

- Wow, vår forskning er nå førstesidestoff ved Imperial College i England, skrev Jon Larsen onsdag på sin Facebook-side, Project Stardust.

Saken har raskt vekket oppsikt og har allerede rukket å få medieoppslag i inn og utland, og i februar er Larsen invitert til NASA i Houston i Texas for å fortelle om sin metode for å finne urbant stjernestøv.

Vil jakte på usmelta mikrometeoritter

Til Nettavisen forteller Larsen hva som er det neste målet hans:

- Neste mål er å finne usmelta mikrometeoritter. I disse finner forskerne 12-15 prosent vann, og de kan inneholde komplekse molekyler og også amminosyrer. De usmelta mikrometeorittene kan være vårt vindu mot dannelsen av liv på jorda, sier han.

Se bilder under hentet fra Facebook-siden Norske mikrometeoritter og Project Stardust: