Gå til sidens hovedinnhold

Sidelengs tankmarked

Lavere aktivitet har ført til stans i rateoppgangen for supertankerne.

Etter flere uker med høy aktivitet så kom pausen sist uke. Fallet i aktiviteten har imidlertid kun ført til at oppturen har flatet noe ut. Befrakterne har allerede begynt å se på junilaster etter at maiprogrammet begynner å bli fylt opp.

NA24 - din næringslivsavis

Den tidlige starten på junilastene tolker skipsmeglerhuset P.F. Bassøe som et tegn på at markedet fortsatt er stramt. Utsiktene på kort sikt peker ifølge Bassøe mot et fortsatt balansert marked, men ser slappere aktivitet også denne uken på grunn av høytidsfeiringen i blant annet Japan.

For VLCC’ene så har ratene på strekningen Midtøsten til Korea steget ytterligere et par punkter den siste uken, og lå ved inngangen til helgen på worldscale 180, eller meget hyggelige 147.000 dollar per dag på timecharterbasis.

Vestover fra Midtøsten har supertankerne holdt nivået på omkring ws 115, som gir 104.000 dollar per dag.

I Atlanterhavet har aktiviteten falt nok til at ratene har begynt å krype nedover. VLCC’er sluttes nå fra Vest-Afrika til Mexicogolfen på ws 150 som er ned 10 poeng for uken. Det gir en dagrate på 115.000 dollar.

Suezmax-ratene fra Vest-Afrika har også tikket ned 5 poeng til ws 210, men ligger liekvel på sterke 82.000 dollar per dag.

Reklame

Mobilselskap kutter prisene - sjekk hvor mye du sparer