Gå til sidens hovedinnhold

Én bil gjorde det skikkelig dårlig

15 biler - inkludert nye Golf - har måttet bevise hvor sikre de egentlig er.

Sikkerhetsorganisasjonen Euro NCAP, som har satt standarden for hvordan bilprodusentene nå fokuserer på sikkerhetsutstyr, har i dag sluppet resultatene av sikkerhetstestene på hele 15 nye biler.

På listen finner vi flere av det neste årets antatte storselgere som VW Golf, den nye Ford Fiesta og Mercedes nye A-klasse.

Da Euro NCAP startet med sine tester, var man usikker på om noen biler noen gang kom til å klare å oppnå fem stjerner. Det viste seg derimot at testene virkelig satt fart i sikkerhetsfokuset til bilfabrikatenene, og selv etter flere betydelige innstramminger i kravene, er det i dag nærmest et PR-mareritt for en ny bil å ikke få alle fem stjerner.

Nesten alle scorer fullt

Og når nå organisasjonen slipper resultatene på hele 15 modeller, er det hele 14 av disse som oppnår alle fem stjerner. Alle oppnår svært gode resultatet for vokse personer og barn, mens resultatene varierer noe mer når det kommer til ekstra sikkerhetssystemer og ikke minst fotgjengersikkerhet - som er blitt det nye fokusområdet i testene.

Mest overraskende er det kanskje at hele fire biler nå oppnår 100 p score på aktive sikkerhetssystemer. Det gjelder nye Ford Kuga, Mitsubishi Outlander, Opel Mokka og Volvos spesialutgave av V60 med oppladbar hybridpakke.

I den rene kollisjonstesten var det nye Hyundai Santa Fe og Opel Mokka som stakk av med best resultater på 96 prosent.

Les også: Mini-SUV til lavpris

Renaults billigbil slaktes

Men det er én virkelig utstikker i testresultatene denne gangen, og det er flerbruksbilen Dacia Lodgy. Merket høres kanskje ikke så kjent ut, men er Renaults rumenske billigmerke, som er i ferd med å etablere seg i Norge. Med bare tre stjerner, og dårlige resultater over hele linjen, får ikke bilen gode skussmål.

- Selv om tre stjerner kanskje tilfredsstiller Dacias egne begrensede ambisjoner, oppfordrer vi igjen forbrukerne å velge sikkerhet, med en lang rekke andre biler i samme kategori som har fått fem stjerner i testen tidligere. Samtidig som flere andre produsenter får nærmest full pott i én eller flere kategorier, scorer Lodgy under normalen på alle sikkerhetsområder, skriver organisasjonen i en pressemelding, og påpeker at bilen ble påført betydelige skader i kollisjonstestene.

- Det er skuffende å se at Lodgy gjorde det så dårlig i våre tester, spesielt bare en uke etter at Dacia Sandero - som selges som Renault i Sør-Amerika, ble tildelt bare én stjerne i Latin NCAP. Lodgy er en billig bil og kundene vil akseptere kompromisser i komfort og ytelse, men ikke på sikkerhet. Euro NAP mener at passasjersikkerhet må være viktigst, uansett hvor mye man betaler for bilen sin, sier Euro NCAP-sjef Michiel van Ratingen.

Volvo forsetter som en vinner

I motsatt ende gir organisasjonen Volvo og Range Rover spesielt god omtale. Særlig plug-in V60, som veier nesten 350 kilo mer enn standardutgaven, imponerte og beholdt de gode resultatene fra standardutgaven.

Nye Golf får generelt svært gode skussmål, men får spesielt trekk for én ting: Den har ikke setebeltevarsler i baksetet, noe de fleste konkurrentene har.

Les også: Denne bør få konkurrentene til å skjelve

Under kan du se testresultatene for alle bilene som er testet i denne omgang.

Kommentarer til denne saken