Etter 19 år med borgerlig styre i hovedstaden, la Arbeiderpartiet, SV og MDG mandag frem byrådserklæringen i Oslo.
Marianne Borgen (SV) blir hovedstadens nye ordfører, og de rødgrønne har varslet store endringer for Oslo:
* Bilfritt innenfor Ring 1 innen fire år.
* Ikke øke kapasiteten på E18 vestover.
* Klimagassutslippene skal ned 95 prosent.
* Øke sykkelandelen i antall daglige reiser med 25 prosent innen 2025.
* Bygge minst 60 km sykkelvei, og støtteordning for kjøp av el-sykler.
* Flere grønne lunger i byen.
* 3000 nye barnehageplasser.
* 200 flere lærere i skolen.
* Gratis aktivitetsskole til 14.000 barn i åtte bydeler.
* Ny t-banetunnel gjennom indre by.
* To barnehageopptak i året
* Eiendomsskatt fra 2016, med et minstefradrag på 4 mill. kroner.
* Fortette byen rundt kollektivknytepunkt.
* Etablere en dyrepolitienhet og flere hundelufteparker.
- Bilfritt innen fire år
Lan Marie Nguyen Berg fra MDG sa at de er veldig stolte av erklæringen, og bekrefter at de ikke vil øke kapasiteten på E18 vestover. Målet er et bilfritt sentrum innen fire år.
Les også: MDG truer med å trekke seg fra byregjeringen
- I 2030 vil det fortsatt være folk som kjører bil i Oslo, men de skal være utslippsfrie. Jeg tror at om noen år vil unødvendig bilbruk virke like rart, som det i dag gjør å røyke inne, uttalte Berg på pressekonferansen.
- Virkelighetsfjernt
Finansminister Siv Jensen ser dystert på de rødgrønnes planer for Oslo. I en Facebook-oppdatering mandag kveld kommenterer hun byrådserklæringen på følgende måte:
«Bilforbud i sentrum, parkeringsrestriksjoner, økte avgifter og stans av utbygging av E18. Det nye Oslo-byrådet har startet sin kamp mot bilistene. "Å kjøre bil skal bli som å røyke", sier MDGs Lan Nguyen Berg. Jeg frykter at konsekvensene av denne virkelighetsfjerne politikken blir mer kaos og vanskeligheter for Oslos innbyggerne, usosiale avgifter, og mulige konkurser for småbutikker og handelsnæringen i sentrum.»
Tirsdag morgen hadde nesten 5000 personer trykket liker på FB-statusen. Den var delt over 200 ganger og hadde fått over 550 kommentarer.
De aller fleste kommentarene støtter Jensens utspill, og flere trekker frem det paradoksale i at Lan Marie Nguyen Berg t ok drosje hjem fra NRK-debatten mandag kveld – etter at hun hadde argumentert på TV om byrådets planer om et bilfritt Oslo.