Gå til sidens hovedinnhold

- Sjefen sviktet oss

Ikke bare kundene har slitt med Cashmobil. Nå går tidligere selgere ut og advarer mot selskapet.

Linda Kirkenes og Gro Anette Kirkhus fra Trondheim solgte i vår og sommer mobilabonnement for mobiloperatøren Cashmobil, men jobbet selv for Wave Marketing AS som sto for Cashmobil-salget.

Venneverving
Salgsmetoden ble kalt venneverving, og gikk ut på at telefonselgerne selv ble satt til å rekruttere kunder fra egen familie og vennekrets. Etter å ha overbevist sine venner om å ta Cashmobil-abonnementet, ba de om navn på venners venner som så ble oppringt.

Fordelen med abonnementet var gratis ringing til alle venner med samme abonnement. I tillegg kunne selgerne friste med vervebonuser dersom en ny kunde oppga navn på minst fem bekjente som takket ja, og det skulle også komme subsidierte mobiltelefoner på et senere tidspunkt.

- Sjefen feilinformerte
Men Gro Anette Kirkhus og Linda Kirkenes fant etter noen måneder ut at produktet de solgte ikke holdt mål. Stadig flere venner ringte og fortalte om problemer med kundeservice i Cashmobil. I tillegg hadde kundene problemer med å få godkjent vervebonusen, og subsidierte mobiler kom ikke som lovet.

Selgerne forsto da at de var feilinformert av ledelsen i bedriften de jobbet for, og sluttet etter hvert i jobben.

Det verste var at de hadde solgt abonnementet til en rekke av egne venner på falske premisser:

- Det er kjipt og tragisk, sier Gro Anette Kirkhus, som føler seg sviktet av ledelsen i Wave Marketing.

- Vi ville aldri solgt Cashmobil-abonnement dersom vi visste det vi vet i dag, fortsetter Kirkhus.

- Ja, mange kjente har problemer, forklarer Linda Kirkenes, som har opplevd å få et dårligere forhold til noen av sine venner etter problemene hos Cashmobil.

Mange problemer
Også forbrukermyndighetene har fått merke at kundene sliter med Cashmobil. Nå har Forbrukerombudet skrevet til selskapet og gitt Cashmobil klar beskjed om å skjerpe seg:

- Det er veldig mange ting folk klager på, det er i hvert fall en 12-14 problemer vi tar opp med dem, forklarer forbrukerombud Bjørn Erik Thon.

Spesielt reagerer han på at Cashmobil bruker ordet ”gratis” i markedsføringen:

- Hvis noe skal være gratis så må det være helt gratis, da skal det ikke koste noen ting. Dette abonnementet koster minst 99 kroner per måned, i tillegg til oppstartsavgift på hver samtale. Dette er ikke gratis og da heller ikke lov å si det.

Skylder på hverandre
På telefon forklarer daglig leder i salgsselskapet Wave Marketing, Trude Stokke, at Cashmobil lovte at det skulle komme subsidierte mobiltelefoner, og at noen av selgerne var for ivrige til å bruke denne informasjonen i salgsøyemed.

Men da TV 2 hjelper deg intervjuet Philip Andersson, som også representerer selskapet, var han usikker på hvorfor informasjonen om mobiltelefonene ble brukt i det hele tatt.

Videre skylder Cashmobil og Wave Marketing på hverandre, og begge partene har sagt opp avtalen. Cashmobil lover å gå gjennom alle salgene, og opplyser at de vil bruke et annet salgsselskap i fremtiden.

Reklame

Denne strømavtalen har vært klart billigst i hele 2021