Gå til sidens hovedinnhold

Sjekk dette før sykkelkjøpet

Dyrt eller billig, brede eller smale dekk, ett eller 30 gir? Her er vår guide til ny sykkel.

Hvor skal du sykle, hvor mye vil du betale, skal du trene med sykkelen, hvordan er du bygd – alt dette bør spille inn når du kjøper deg ny sykkel. Det er blitt svært mye å velge mellom:

Terrengsykkel: førstevalget for deg som sykler mye i skogen, om vinteren og i dårlige bygater. Fås uten dempegaffel, med demping foran og med full demping.

Hybridsykkel: ramme og utstyr har mye til felles med terrengsykkelen, men hjulene er større og dekkene smalere. Ruller bedre og har bedre grep på asfalt enn terrengsykkelens knastedekk, men duger også på skogsvei.

Bysykkel: den klassiske bysykkelen er slett ikke død. Tvert imot – i dag finnes den med gode navgirsystemer som øker bruksområdet.

Racersykkel: bygd for fart, ikke for komfort. For deg som skal trene på landevei.

Cyclocrosssykkel: i prinsippet en racersykkel med bredere dekk og lavere utveksling. Et godt valg for raske turer på skogsbilveier.

I tillegg finnes en rekke andre spesialsykler, som triksesykler/BMX og liggesykler, og ikke minst barnesykler av ulike typer.

Bruk tid
Svein Fagervold fra Syklistenes Landsforening råder folk til å tenke gjennom tre ting før de kjøper sykkel:

- Hva skal du bruke den til? Av det årlige salget i Norge på rundt 300.000 sykler er 70 prosent terrengsykler. Jeg tviler på at de passer alle best. Blant annet er de ribbet for skjermer, og da er en tur i regnvær alt annet enn trivelig.

- Du skal sitte godt. For de fleste er det beste en ledig og relativt oppreist sittestilling.

- Bruk tid hos flere forhandlere. Kjøp sykkelen et sted med ordentlige garantiordninger og eget verksted. Unngå billige postordresykler.

Et prisspørsmål
Hvor mye skal en så betale for å få en velfungerende og holdbar terrengsykkel som skal brukes til jobbsykling og noen treningsturer i marka?

- Legger du i 4000 til 7000 kroner, får du en god sykkel til det formålet, mener Fagervold.

En terrengsykkel til rundt 5000 kroner har mange av de gode egenskapene til en konkurransesykkel til mange ganger prisen, samtidig som holdbarheten er bedre og vekten lavere enn på en billigere sykkel.

Skal du drive aktiv trening på sykkelen, anbefaler Fagervold at du går opp til 10.000 til 14.000 kroner. Da tar du et godt steg i retning konkurransesykkelen når det gjelder vekt, samtidig som du øker kvaliteten på for eksempel dempergaffel og hjul.

Over en viss sum blir forbedringene marginale – her avhenger valget mer og mer av tykkelsen på lommeboka. For hver 100 gram lettere sykkelen blir, betaler du dyrt. I tillegg blir slitedelene svært kostbare.

Sjekk utstyret
En svært stor del av alle sykler på markedet har utstyr som gir, krank og bremser fra Shimano. 24 eller 27 gir er standard på terreng- og hybridsykler.

Shimano (og konkurrenten SRAM) leverer utstyret i serier tilpasset de ulike prisnivåene. Mange butikker reklamerer med sykler med for eksempel Shimano XT-utstyr. Her skal du være obs, for her er det noen som jukser.

Et vanlig knep er å sette på et XT-bakgir (her vises modellbetegnelsen best), mens bremser, krank og girhendler er av en lavere utstyrsserie. Det er bedre med et jevnt nivå på utstyret enn at noe er fra øverste hylle, annet er billig.

Demping eller ikke
Sammenhengen mellom pris og prestasjon er også klar når det gjelder for eksempel dempegaffel og skivebremser. En billig dempegaffel er ofte tung, og tester gjennomført av Syklistenes landsforening viser at tyngde har mye å si for sykkelgleden.

Vær dessuten klar over at alle dempegafler krever service, helst én gang i året. Et godt råd er derfor å tenke over hva slags demping du virkelig trenger.

Billige skivebremssystemer drar ofte også vekta i været, uten at de nødvendigvis byr på bedre funksjon enn moderne felgbremser.

Reklame

Er dette årets beste påskeegg?