Gå til sidens hovedinnhold

Sjekk hekken!

Omsider kommer VW Golf også som stasjonsvogn. Se bildene.

Mer enn tre år er gått siden dagens generasjon av VW Golf kom på markedet. Da het det at den ikke ville komme som stasjonsvogn, og at de som trengte mer plass, kunne velge den høyere Golf Plus-varianten.

Så viste det seg at Golf Plus-salget ikke tok av, og planer om en stasjonsvogn ble tatt fram. På Geneve-messa i begynnelsen av mars blir den vist for første gang, og i salg kommer den i juni.

VW har utvidet overhenget bak, og med en lengde på 456 cm tar nyheten steget nesten helt opp i mellomklassen.

God lastekapasitet
Bagasjerommet svelger unna inntil 690 liter ved bruk av et lastenett. Når baksetene felles ned, øker kapasiteten til 1550 liter.

I tillegg til stasjonsvognformen bidrar nykonstruerte baklykter til å skille Golf stasjonsvogn fra sine søskenbiler. Lyktene er lagt langt ut mot sidene, noe som skal understreke lastekapasiteten og gi bred tilgang til bagasjerommet.

I fronten har stasjonsvogna, i motsetning til Golf kombikupé, fått det nye VW-familiefjeset som vi kjenner fra for eksempel siste versjon av Passat og Jetta. Vi snakker med andre ord om en stor, dyp grill med mye krom.

Tre motorer
Ved lansering kommer Golf stasjonsvogn med én bensinmotor og to dieselmotorer, og alle tre er kjent hyllevare i VW-sammenheng. Bensinmotoren er en 1,6-liter med 102 hk, mens dieselkunder kan velge mellom 1,9 TDI med 105 hk og 2,0 TDI med 140 hk. Det er all grunn til å vente at også stasjonsvogna etter hvert får flere av motorvariantene som finnes i den «normale» Golfen.

Ifølge den norske importøren vil prisen for stasjonsvogna ligge rundt 1500 kroner over en tilsvarende motorisert Golf kombikupé.

Reklame

Nå: Vi selger ut Pondus-bøkene på lager fordi vi skal flytte