Gå til sidens hovedinnhold

Sjekk ut Gina Tricot sine nye kampanjemodeller

Gina Tricot kaster seg på trenden med unike og originale kampanjemodeller.

(VIXEN): Det er ingen hemmelighet at motebransjen er på jakt etter stadig mer originale og unike modeller ettersom det klassiske skjønnhetsidealet er i endring – tidligere i høst fikk blant annet det svenske motehuset Acne kritikk for å bruke barn som modeller. Den svenske kleskjeden Gina Tricot sier like greit ja takk begge deler med både en supermodell og hunder som sine nye kampanjemodeller.

– Elsket av alle

Med sitt lange hår, delikate fremtoning og elegante bevegelser er Gina Tricot sine nye kampanjemodeller elsket av alle verden over, heter det i pressemeldingen fra kleskjeden når de nå lanserer sine nye, og mildt sagt originale kampanjemodeller. Noe nærmere sannheten kommer vi faktisk ikke. For sammen med den svenske supermodellen Frida Gustavsson er det nemlig hunder, nærmere bestemt afghanske mynder, som er modeller for kampanjen Salutes The Softies.

– Vår nye kampanje med den svenske supermodellen Frida Gustavsson i spissen fokuserer på myke plagg med herlige kvaliteter. Den 70-tallsinspirerte kolleksjonen består blant annet av fuskepels, mokkaimitasjon, knytebluser og utsvingte bukser i brunfarger, kamel og offwhite som minner om en hunds myke pels. De afghanske myndene føltes som en naturlig del av dette, og ikke minst som litt morsomt krydder i kampanjen, sier presseansvarlig for Gina Tricot, Alexandra Davisson til VIXEN.

Trend

Bruken av hunder i motekampanjer er imidlertid ikke noe nytt. For to år siden lanserte det svenske motehuset Acne sin samarbeidskolleksjon med kunstner og fotograf William Wegman. Fotografen som er kjent for sine portretter av den tyske jakthundrasen Weimaraner brukte selvsagt nettopp hunder som modeller i kampanjen som ble lansert i forbindelse med designersamarbeidet.

Utfordrer modellidealet

Det er heller ikke første gang designere og motehus går nye veier for å finne kampanjemodeller som kan utfordre det klassiske modellidealet.

I fjor høst lanserte undertøysmerket Triumph sitt Art Sensation-prosjekt som en hyllest til kvinners naturlige silhuetter og former i samarbeid med den verdensberømte fotografen Marc Hom, mens hårpleiemerket Redken lanserte den transseksuelle modellen Lea T som muse – hun ble riktignok først oppdaget av Givenchys Riccardo Tisci og har senere høstet stor oppmerksomhet på catwalken og i internasjonale motemagasiner.

Tidligere i år ble det kjent at den originale it-girlen 80-år gamle Joan Didion er det franske motehuset Célines nye ansikt utad og at Joni Mitchell er det nyeste tilskuddet til Saint Laurent Music Project. Og jammen er ikke skjønnhetsikon Marilyn Monroe Max Factors nye kampanjemodell – 50 år etter sin død.

Artikkelen er levert av Vixen.

Reklame

Kurs: Dette må du vite om vin og bobler til 17. mai

Kommentarer til denne saken