Gå til sidens hovedinnhold

Sju klasser med motorsykler

Motorsyklene er delt inn i ulike segmenter, og det er en fordel å bestemme seg for hvilken type sykkel du ønsker før du begynner letingen. Dette er de ulike segmentene:

1. Sport
Her finner du mye plast, mange hestekrefter og svinaktig mye moro! Kjørstillingen er ekstrem, med baken til værs og hodet lavt nede foran over styret. Syklene er skapt for å legge raske rundetider på bane, men de er svært underholdende på svingete landevei.

PS: Pass på lappen din!

Les også: Ti gode bruktkjøp

2. Sporttouring
Dette er sportssykler med noe høyere styre og bedre vindbeskyttelse. De kan være trimmet noe ned, slik at toppeffekten er mindre og mellomregisteret sterkere, for å passe bedre inn i kjøremønsteret på langturen. Mye turtall blir som kjent slitsomt i lengden.

Ofte leveres sportstourerne med store motorer, for eksempel som på legendariske Suzuki Hayabusa med sine 1300 kubikk og 175 hestekrefter. Dette er syklene som trives best på tyske autobahn i 250 kilometer i timen.

3. Touring
Nå snakker vi om de rene turmaskinene, de som tar deg ned til Middelhavet før du rekker å gå på toalettet. Disse har motorer med mye kubikk, primært for å sørge for sterkt dreiemoment på sykler som ofte kjøres med to personer og stor oppakning.

Vindbeskyttelsen er god, med høy vindskjerm og brede kåper. Salen er bred og behagelig. Det er som regel gode vesker i hardplast og god plass til passasjer på en skikkelig tourer.

4. Allroad/offroad
Syklene kalles ofte offroad, men bruksområdet er kanskje så mye som 99 prosent asfalt. Derfor er kanskje allroad et bedre begrep for klassen. Syklene ser ut som terrengmotorsykler, og har ofte kombinasjonsdekk for asfalt og grus.

De er relativt høy, og kortvokste vil få trøbbel med å rekke ned fra salen. Kjøreegenskapene er overraskende gode på asfalt, og på svingete vei kan de oppleves som svært underholdende. De har begrenset med utstyr og salen er ofte noe hard og smal.

5. Streetfightere
Syklene i denne klassen er gjerne sportssykler mellom 600 og 100 kubikk som er ribbet for plast og kåper, og har fått et høyere styre slik at kjørestillingen er oppreist. Streetfighter-trenden vokste seg stor på 90-tallet, og i dag er det de nakne 600-kubikkerne som selger best i Norge. Da sikter vi til modeller som Yamaha Fazer 600, Honda Hornet 600 og Suzuki GSR600.

Økonomi er et nøkkelord for denne klassen. De er rimelig i innkjøp (cirka 100.000 kroner) og de er rimelig å forsikre. Også de hissige nakne 1000-kubikkerne selger godt, selv om de er noe dyrere (opp mot 180.000 kroner). Det er disse som er de virkelige streetfighterne, med opp mot 150 hestekrefter, kompakt chassis og klar for å vinne lyskryssduellen!

6. Custom
For mange er det bare disse som er skikkelige motorsykler. Harley-Davidson er utvilsomt størst og dominerer segmentet i USA, Europa og Norge. Syklene ser kjemisk fri for plast – det er krom som gjelder.

Kjøreegenskapene blir stadig bedre også i dette segmentet, selv om det er hjertet og følelsen som betyr mest for kjøperne i dette segmentet. Utseende står i fokus.

7. Supermotard
Dette er crossykler med asfalthjul og ekstra gode bremser. Supermotard ble skapt da den beste motorsyklisten i verden skulle kåres i California på 80-tallet. Supermotard-trenden stopper ikke, og nå kommer det nye modeller også fra japanerne og tyske BMW.

Syklene har som regel bare en sylinder og effekt på mellom 40 og 60 hestekrefter, selv om en modell som KTM 990 SuperDuke har hel 120 hk. Dette er rene underholdningsmaskiner som passer best i byen. En verden full av moro!

Reklame

Nå er bestselgeren endelig på tilbud