- Du risikerer å dra på deg en kjedelig skade dersom du bråstarter treningen etter en lang treningspause. Hold deg derfor i bevegelse hele året, sier fysioterapeut Ben Clarsen.

En av «gjengangerne» er når du tar frem løpeskoene etter en lang sommer på sykkelsetet for å komme i superform til Sentrumsløpet, Oslo maraton eller Birkebeinerløpet. Da har du kanskje vært borte fra løpeskoene i tre-fire måneder, og blir skadet fordi kroppen ikke har fått den jevnlige treningen.

- Jeg har hatt veldig mange mosjonister a la birkebeineren til behandling for akkurat denne type problematikk, sier fysioterapeut og doktorgradsstipendiat Ben Clarsen.

Denne artikkelen er levert av Treningsmagasinet.no.

Løpeskader

- Jeg anbefaler alle som liker å løpe om å holde seg i aktivitet året rundt, sommer som vinter. Det trenger ikke være mer enn en løpetur i uka på vinteren, men hold deg i gang. På den måten har du gjort mye forebyggende arbeid, sier Clarsen.

Han fortsetter:

- En ny studie viser nemlig at når du kommer fra en idrett der du ikke bærer din egen vekt, og går over til løping, har du to og en halv gang så stor risiko til å pådra deg en idrettskade enn om du begynte med langrenn og lignende.

- Nye funn viser at dersom du løper over 64 kilometer i uka har du en vesentlig større risiko på å bli skadet, enn om du holder et lavere mengdenivå. Dette gjelder først og fremst den vanlige mosjonist, sier han.

Les også:Oppvarmingen er svært viktig!

Sykkelskader

De mest skadeutsatte stedene på en syklist er knær og korsrygg. Ben har noen gode råd.

- Det å sykle er ikke så belastende som løping, men likevel kan skadene komme også her. Syklisten sitter stort sett i den samme stillingen og trår og trår. Det blir mye ensidig bevegelse og utsatte steder som knær og korsrygg får kjørt seg, forteller han.

- Knærne er et av det vanligste stedene å få smerter. Mange mosjonister som kommer til meg kan ha syklet lenge med smertene, mens andre igjen har fått det helt plutselig.

- Det som gjenkjenner ivrige mosjonister kaller jeg «Mallorca»-kneet. Det er en helt plutselig smerte midt i kneet under kneskålen som kommer uten forvarsel. Det oppstår ofte når man har gått gjennom en lang vinter, gjerne på spinningsykkelen, og så skal man endelig få sykle et par uker i sydligere strøk. Man vil selvsagt trene mest mulig på de to ukene, og setter i gang med et hardt program. Ofte er det mye bakker på disse øyene, og kombinasjonen hard trening og motbakker kan gi denne skaden, sier han.

Les også:Unngå snarveien til toppformen

Lite oppmerksomhet

- Det er faktisk ikke så enkelt å si eksakt hvilke karakteristikker man kan gi for denne type skade. Den kan både komme helt plutselig som stressbrudd eller snikende over lengre tid, som er det vanligste.

- Vi sier ofte at en belastningsskade er en «naturlig ødeleggelse» over tid. Det kan bli utløst av at du trener for mye, du skifter underlag, du restituerer for dårlig, ikke spiser nok og liknende. Det finnes faktisk ingen tydelig definisjon. Dette er noe av det vi forsker på, og som vi er en av de første i verden på å gjøre, forteller han.

Fysioterapeuten fra Australia fordyper seg innen belastningskader, og kan fortelle at dette er et tema som det ikke finnes mye forskning på.

Akutte skader står derimot i en annen klasse, men belastningsskadene har fått langt mindre oppmerksomhet, også i den internasjonale idrettsforskningen.

[ TIPS ] Bens råd for å unngå skader

  • Hvis du skal løpe, bør du gjøre det hele året gjennom.
  • Bruk sykkelen gjennom hele vinteren og benytt deg mest mulig av din egen sykkel. Om vinteren lønner det seg å investere i en balanserulle slik at du får trent mest mulig naturlig.
  • Oppretthold stabiliseringsstyrke gjennom hele året.
  • Vær ekstra forsiktig i overgangsfasene mellom vinter / vår, høst / vinter.
  • Vær forsiktig i begynnelsen av treningsleiren. Hold litt igjen.
  • Langrennsløpere med smerter i korsryggen bør gå fristil.