Gå til sidens hovedinnhold

Skal det være en Saab Impreza?

Saab 9-2 er en ny modell fra den nå GM-eide svenske produsenten. 9-2 er fabrikkens første kompaktbil.

Nye SAAB 9-2X blir en bil med permanent 4WD og en toliters turbomotor på 227hk. Den blir også tilgjengelig i en Norges-vennlig variant, Linear med 165hk.

Bilen kommer til å koste fra ca 25 000 dollar, noe som vil bringe bilen inn i et allerede hardt presset marked med dyre og eksklusive kompaktbiler. Vi regner med at dens sterkeste konkurrenter blir Audi A4, BMW 3-serie, Mercedes C-klasse.

Samarbeidsmodell
Man ser klare likhetstrekk med Subaru Impreza, og det er tydelig at bilen er et resultat av samarbeid innen GM, noe som på en økonomisk måte gjør at bilmerkene kan presentere nye modeller raskt.

Designmessig har bilen fått den tradisjonelle Saab-fronten med de tre luftslusene, men man har beholdt Imprezaens scoop.

Bakover kan man se at bilen har trekk fra 9-5 Estate, men det er likevel en sterk følelse av Impreza som ligger under, noe også interiøret bærer preg av. Det flotte Momo-rattet er byttet med et treeiket Saab-ratt. Samtidig er farger og materialer byttet ut med mer Saab-pregede deler, og midtkonsollen har fått et stilig aluminiumslook.

Begge motoralternativene kommer faktisk direkte fra Subaru.

LSD mot hjulspinn
På Aero-modellen blir LSD standard på bakakselen. Dette har ikke noe med narkotika å gjøre, men er en forkortelse for Limited Slip Differential, en innretning som skal hindre at man kan spinne på bare et av hjulene.

Dette vil medføre at bilen blir bilen lettere å kontrollere på glatt føre, og hjulspinn blir nesten garantert borte. LSD utligner ved å overføre mer kraft til den siden der det er best grep slik at begge hjulene roterer tilnærmet like fort.

Se store bilder her

Reklame

NÅ: Tilbud på alle produkter fra Dewalt