Gå til sidens hovedinnhold

Skal vare i fem år

Høyesterett har talt, og forbrukerne vant. En mobiltelefon skal vare i fem år.

I dag kom dommen fra Høyesterett i en viktig prinsipiell sak. Skal reklamasjonstiden på mobiltelefoner være to eller fem år?

Etter den generelle forbrukerkjøpsloven er reklamasjonsfristen to år, med mindre varen er ment å vare vesentlig lenger enn to år. I så fall er reklamasjonsfristen fem år. Det har til nå ikke vært noen endelig avklaring på dette området hva gjelder mobiltelefoner.

Høyesteretts dom
Mobilbransjen har ment at to års reklamasjonsrett er det riktige, mens Forbrukertvistutvalget har lagt seg på en linje med fem års reklamasjonsfrist

Svaret Høyesterett kom fram til i dag vil glede alle forbrukere. Vår høyeste domstol slår enstemmig fast at reklamasjonstiden skal være fem år.

«Dette er en viktig stadfestelse av det vi hele tiden har trodd på og en seier for forbrukerne.»

Erik Lund-Isaksen

- Dette er en viktig stadfestelse av det vi hele tiden har trodd på og en seier for forbrukerne, sier direktør i Forbrukerrådet Erik Lund-Isaksen til Nettavisen.

Positive konsekvenser
Han mener at dommen får ytterligere positive konsekvenser for forbrukerne.

- Det viktigste med denne dommen var nesten ikke mobiltelefoner, for det er mange som bytter mobiltelefon før fem år er gått. Men i praksis vil denne dommen også gjelde annet elektronisk utstyr som pc’er, kameraer, mp3-spillere og lignende, sier Lund-Isaksen.

- Dette betyr at hvis du kjøper elektronisk utstyr med en produksjonsfeil, så kan du få en ny eller reparert den gamle i inntil fem år. Men det er viktig å presisere at man ikke får ny om man selv skulle være skyld i at noe går i stykker, påpeker Lund-Isaksen.

Vil skjerpe produsentene
Han tror at dommen vil føre til at produsentene skjerper seg.

- Vi håper dette vil føre til at det blir mindre attraktivt å slippe dårlige produkter på markedet. Det er en trend på mobiltelefonmarkedet at man vil komme ut med nye modeller stadig vekk. Dermed korter man ned testetiden og det blir større sannsynlighet for produksjonsfeil. Men med dette nye reklamasjonsvernet vil forhåpentligvis produsentene skjerpe seg, sier Lund-Isaksen.

Han er ikke redd for at dommen vil føre til økte priser for forbrukerne.

- Hvis produsentene leverer bedre produkter på markedet og det fører til økte produksjonskostnader, så kan det føre til økte priser. Men det er så mange konkurrenter at det neppe vil bli snakk om de store forskjellene, tror Lund-Isaksen.

Endelig dom
Det er HELP Forsikring som har ført saken på vegne av forbrukerne. I Oslo tingrett i desember fikk de gjennomslag for at reklamasjonsfristen for en mobiltelefon er fem år. Men i slutten av januar ble dommen anket av Stiftelsen Elektronikkbransjen, Nokias bransjeorganisasjon i Norge.

Men dagens dom kan ikke ankes, og HELP forsikring og forbrukerne fikk dermed en endelig seier i Høyesterett i dag.

- Høyesterett har i dag avsagt dom i samsvar med tingrettens dom i desember i fjor. Vi er glade for at den kampen vi har tatt på vegne av mobilbrukere har gitt oss dette resultatet. Saken viser at det ikke er nok å ha rett, man må også få rett, sier advokat Silje N. Andresen i HELP Forsikring.

Bransjen er skuffet
Elektronikkbransjen er ikke svært skuffet over dagens dom.

- Vi er veldig skuffet over at vi ikke vant frem med to års reklamasjonsfrist for mobiltelefoner og at Høyesterett har stadfestet dommen i Oslo Tingrett og fastslått fem år. Dette mener vi er alt for lang frist for et produkt som ikke er ment å vare vesentlig lenger enn to år, men vi tar selvsagt dommen til etterretning. Høyesteretts beslutning betyr også at Norge får den lengste reklamasjonstiden for slike produkter i Europa, sier administrerende direktør Synnøve Bjørke i Elektronikkbransjen.

I tillegg er hun skuffet over den lite presise avklaringen.

- Vi er også skuffet over at Høyesterett ikke har kommet med en mer presis avklaring enn at varigheten er tre til fire år. Det vil være vanskelig å tolke dette i praksis, både for forbrukerne som skal fremme mangelkrav og for handlerne i bransjen som skal håndtere reklamasjonene, sier Bjørke i en pressemelding.

Hva mener du om dagens dom? Kommenter under.

Reklame

Supertilbud: Nå kan du få gratis strøm til februar